اخبار ویژهبخش مرکزی کوه‌چنارگالری

نجات‌ یک‌ روستا با اقدامات به موقع و پیشگیرانه دهیار

اقدامات پیشگیرانه دهیاری روستای حکیم باشی از توابع شهرستان کوهچنار، باعت جلوگیرای از وقوع سیل و آبگرفتگی در این منطقه شد.


به گزارش چنارنیوز به نقل از فارس، دهیار روستای حکیم‌ باشی بالا شهرستان کوه‌چنار ضمن اشاره به بارش های شدید و بی سابقه اخیر گفت: در بارش های شدید اخیر در منطقه که از طرف کارشناسان  هواشناسی نیز اعلام‌ هشدار و خطر شده بود به لطف الهی هیچ گونه مشکل و خسارتی نداشتیم.

عیسی محمدی اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل در این‌ منطقه را دلیل این مهم دانست و تصریح کرد: از ابتدای ورود در حوزه دهیاری در فکرحل  مشکل بزرگی که در  روستا وجود داشت بودم  و به همین‌ دلیل سالهای قبل با پیگیری های مکرر، کانالی به طول ۲۱۰ متر در دره احداث شد و سال گذشته نیز اقداماتی در این‌ کانال صورت گرفت.

محمدی با اشاره به اهمیت کانال سیل بر احداث شده  گفت: این‌ کانال با زحمات زیادی در دره ای که از وسط ده می گذشت، احداث شد و در سال گذشته نیز توسط بیل میکانیکی آزاد، مرحله لایکوبی انجام گرفت و جاهایی که احتمال زیاد سیل بود را  آب پرس بستیم  تا کاملا پیشگیری شود.

محمدی، آبگرفتگی بعضی از منازل در مواقع بارش را از دیگر مشکلات و معضلات روستا عنوان کرد و گفت: در گذشته ،با کوچکترین بارندگی مشکل آبگرفتگی معابر و منازل را داشتیم‌ که این‌ مشکل نیر در سال۱۳۹۷ رفع شد.

وی افزود: احداث ۱۰‌ چاه جذبی در کوچه ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه بود که انجام‌ گرفت و مشکل آبگرفتگی حل شد.

دهیار روستای حکیم باشی، حفر چاه های جذبی را بهترین روش جهت جلوگیری ازبحران‌ آبگرفتگی عنوان کرد و گفت: این چاه های جذبی،علاوه بر رفع مشکل آبگرفتگی  به عنوان مکان‌های ذخیره آب نیز محسوب می شوند  که از هدر رفت آب باران‌ جلوگیری می شود.

محمدی با اشاره به شرایط خاص و مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و به تبع آن‌ مشکلات اقتصادی و عدم‌ بودجه در استان گفت: در اکثر مناطق و  روستا ها مشکلات زیادی وجود دارد اما بودجه های اختصاصی مربوطه فقط صرف هزینه های جاری میشود و برای هزینه های عمرانی هبچ‌ بودجه ای نیست.

وی یکسان سازی بودجه دهیاری در استان ها و توزیع عادلانه هزینه در دهیاری ها را تنها دلیل حل مشکلات و معضلات دانست و گفت: در حوزه دهیاری با کمبود بودجه مواجه هستیم و در حوزه راه اندازی طرح درامد زا  نیز هیچ بودجه ای نبست و این‌کار را بدای ما دهیار ها سخت کرده است.

محمدی گفت: در مقایسه استان فارس با دیگر استان ها  متوجه کمبود بودجه در استان می شویم.هر استانی بر اساس  منابع و مالیات ارزش افزوده، بودجه دریافت می کند که این‌ مبلغ در استان فارس بسیار کم‌ و ناچیز است.

وی افزود: درامد معیشتی ۶۰ درصد از  مردم روستای حکیم‌ باشی با کشاورزی و باغداری است که اگر اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از وقوع سیل و آبگرفتگی انجام‌ نمی شد خسارات جبران‌ ناپدیری به آنها وارد شده بود.

محمدی در پایان‌ ابراز امیدواری کرد که با نگاه عادلانه از طرف مسئولین‌ در تخصیص بودجه به دهیاری ها در جهت رفع و یا به حداقل رساندن مشکلات، دهیار ها بتوانند با خدمات ارزنده و  گام‌های مثبت، موثرتر واقع شوند.

بیشتر بخوانید: ارزیابی خسارات سیل در کوهچنار ، نورآباد و رستم فارس در دستورکار است

‫۶ نظرها

  1. درود بر آقای محمدی، خدا خیرت بده برادر، کاش بقیه دهیار‌ها هم از شما یاد بگیرن.

  2. آقای عیسی محمدی از بدو به عهده گرفتن مسؤلیت دهیاری در روستای حکیم باشی بالا ، با پیگیری‌های مجدانه وارتباط با مسؤلین شهرستان واستان ، گام های بزرگی در حل مشکلات عدیده‌ ی روستا برداشت که تلاش وپُشتکارایشان در حل معضلات ومشکلات این روستا واقعا درخور ستایش است…. بنده به نیابت از ساکنین روستای مورد بحث از زحمات این بزرگوار تقدیر وتشکر میکنم. وجود چنین عزیزانی در منصب خدمات رسانی به مردم یک موهبت الهی است….🌹🌹🌹

  3. در این بارندگی های اخیر خوشبختانه در اکثر روستاهای بخش مرکزی هیچ آب آبگرفتگی نداشتیم و دهیاری ها به وظایف خود به درستی عمل کردند و مشکلی پیش نیامد
    و جای تشکر دارند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا