مقالات

فواید سحرخیزی؛ ۹ دلیل برای سحر خیز شدن

سحرخیزی یکی از عوامل موفقیت است. بیدار شدن در اول صبح معجزه می‌کند؛ به زندگی ما نظم می‌بخشد و باعث می‌شود همیشه نسبت به افرادی که دیر بیدار می‌شوند، یک قدم جلوتر باشیم. با ما همراه باشید تا ببینید فواید سحرخیزی چگونه بر زندگی تأثیر می‌گذارد.

مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و بسیاری از افرادی که به نظر اشخاص موفقی می‌رسند یک سلاح مخفی دارند که همه‌ی ما به آن دسترسی داریم، اما کمتر کسی از فواید آن بهره می‌برد: صبح زود.

آنها می‌گویند: «سحرخیز باش تا کامروا باشی» درست هم می‌گویند. به‌خصوص اگر بتوانید از این سحرخیزی به بهترین شکل استفاده کنید. اما دلایل بسیاری باعث می‌شود که فراموش کنید می‌توانید روز خود را کمی زودتر آغاز کنید. زندگی یعنی زنده بودن و زندگی کردن، نه خوابیدن! در این مقاله ۹ دلیل به شما ارائه می‌کنیم که چرا باید با طلوع خورشید از خواب بیدار شوید.

۱. صبح‌‌ها انرژی بیشتر و ذهن بازتری دارید

سحرخیزی

شاید لازم باشد که صبح خود را با یک فنجان چای یا قهوه شروع کنید اما منظور ما بیدار شدن صبح زود و صرف این قهوه در ابتدای صبح است. شاید زود بیدار شدن به اندازه‌ی دیر بیدار شدن به شما انرژی ندهد و حتی ممکن است این امر به عادت‌های خواب‌تان بستگی داشته باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که زود بیدار شدن وقت بیشتری را در طول روز که پرانرژی و باانگیزه هستید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علت حرف زدن در خواب چیست؟

دیر بیدار شدن باعث می‌شود که تا از دست دادن انگیزه، انرژی و تمرکز، زمان کمتری در اختیار داشته باشید. وقتی شب فرا می‌رسد هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد کار کند؛ مخصوصا زمانی که خانواده، دوستان و خویشاوندان می‌خواهند کنار شما باشند.

زودتر بیدار شوید و کاری را که باید، انجام بدهید. در این‌صورت زمان بیشتری برای زندگی کردن خواهید داشت.

۲. روز خود را با عجله آغاز نمی‌کنید

عجله داشتن

عجله داشتن و در تشویش و اضطراب به‌سر بردن، شاید بدترین احساس دنیاست. اگر در زندگی خود هر روز و برای هر کاری، عجله و اضطراب داشته باشید، احساس پریشانی و درماندگی می‌کنید. اگر صبح خود را با عجله آغاز کنید، آنچنان احساس بدی در شما ایجاد می‌کند که برطرف کردن آن و بازگشت به حالت عادی بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید: چگونه والدین خوبی برای فرزندمان باشیم؟

بهترین کاری که صبح زود بعد از بیدار شدن می‌توانید انجام بدهید این است که به آرامی آماده شوید و به‌جای اینکه با عجله و سرپا صبحانه بخورید، سر سفره بنشینید و با آرامش صبحانه‌تان را نوش‌جان کنید و بعد کمی پیاده‌روی و نرمش کنید. ذهن‌تان را متمرکز کنید و در هوای تازه‌ی صبح نفس عمیق بکشید. حتی می‌توانید به تماشای طلوع آفتاب بنشینید. کمتر کسی پیدا می‌شود که بیش از ۱۰ بار در طول زندگی خود طلوع خورشید را ببیند. پس چرا هر روز صبح خود را این‌چنین آغاز نکنید؟

۳. صبح بهترین زمان برای انجام کارهای شخصی است

انجام کارهای شخصی

صبح زود بهترین زمان برای انجام کارهایی است که به کمک یا مشارکت دیگران نیاز ندارد مثلا کارهایی از قبیل ارسال ایمیل، مرتب کردن خانه و آماده کردن صبحانه یا ناهار. صبح‌ها زودتر بیدار شوید، کمی مطالعه کنید، لباس‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید و تا جای ممکن وظایفی را که بعد از برگشتن از سرِ کار برعهده دارید، انجام بدهید.

اگر صبح در حالی خانه را ترک کنید که می‌دانید بعد از بازگشت کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام بدهید، حس بسیار بدی در تمام روز همراه‌تان خواهد بود. وقتی صبح با صدای پرندگان بیدار شوید و کارهایی را انجام بدهید که برای‌تان سخت است و از انجام آنها لذت چندانی نمی‌برید، به خودتان فرصت می‌دهید که از بقیه‌ی لحظات روز بیشتر لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: نبود محل مناسب دفن بهداشتی زباله، مشکل شهرستان کوه‌چنار/ خطر در کمین سلامت شهروندان

۴. انجام دادن کارها در اول صبح، باعث آرامش خاطر می‌شود

آرامش

یکی از فواید سحرخیزی این است که برایتان آرامش به همراه می‌آورد. اگر صبح زود بیدار شوید و برخی از کارهایی را که در فهرست قرار داده‌اید انجام بدهید، حس خوبی وجودتان را فرا می‌گیرد و در ادامه‌ی روز بانشاط‌، پرانرژی‌ و آسوده‌خاطر هستید. گاهی اوقات برنامه‌ی فشرده‌ای آماده می‌کنیم در حالی‌که به‌درستی نمی‌دانیم برای اجرای کامل آن چگونه باید زمان را مدیریت کنیم. صبح زود بیدار شدن، ساعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد تا کارهایتان را طبق برنامه انجام بدهید و در نتیجه اعتماد‌ به نفس‌ تان افزایش می‌یابد وتمام روز احساس خوشایند موفق و مفید بودن خواهید داشت.

۵. به‌طور کلی، صبح زود بیدار شدن مؤثرتر است

ساعت

صبح‌ها ذهن شما دقت و تمرکز بیشتری دارد و چون اطرافیان‌تان در آن موقع خواب هستند، حواس‌تان کمتر پرت می‌شود. بهترین روش کار کردن، ۲ الی ۴ ساعت کار بدون وقفه و حواس‌پرتی است. انجام دادن حتی یکی از وظایف‌تان در ابتدای صبح باعث می‌شود در طول روز وقت بیشتری داشته باشید. به‌طور خلاصه، زود بیدار شدن و شب‌ها زود خوابیدن بهترین سبک زندگی است.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره قولنامه دستی بدانید

۶. زود شروع کردن مساوی است با زود به پایان رساندن

به‌عنوان یک انسان بزرگ‌سال، همه‌ی ما مسئولیت‌های زیادی برعهده داریم. همیشه کارهایی برای انجام دادن هست و همیشه فعالیت‌های دیگری وجود دارد که ترجیح می‌دهیم به‌جای این کارها انجام بدهیم. کلید زندگی شاد و موفق مدیریت زمان است. اگر صبح‌ها زود از خواب بیدار بشوید، در آخر روز زمان بیشتری خواهید داشت تا فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را انجام بدهید و همان‌گونه زندگی کنید که دوست دارید. اینکه هر روز فقط کار کنید و هیچ تفریح یا فعالیت مطلوبی نداشته باشید، واقعا خسته‌کننده است. اگر زمان خود را با تدبیر مدیریت کنید (مثلا کار خود را زودتر شروع کنید)، کمتر از زندگی خود دل‌زده و متنفر می‌شوید.

۷. زودتر خسته می‌شوید، زودتر می‌خوابید، پس خواب بهتری خواهید داشت

خواب

ساعت‌های خواب‌تان یکی از عواملی است که بر کیفیت خواب شما مؤثر است. اگر زودتر بخوابید، به احتمال بیشتری خواب کافی و مورد نیاز بدن‌تان را تأمین می‌کنید. بیشتر افراد به محض اینکه به رختخواب می‌روند خواب‌شان نمی‌برد و برای خوابیدن به زمان نیاز دارند یا اینکه نصفه‌شب بیدار می‌شوند و دوباره باید سعی کنند بخوابند. زودتر خوابیدن باعث می‌شود کمی بیشتر بخوابید و این دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: کدام غذاها برای وعده سحری مضر است؟

۸. بُعد دیگری از زندگی را تجربه می‌کنید

سحر خیزی

ما انسان‌ها خالق عادات خود هستیم و دوست داریم آنها را دنبال کنیم، اما اغلب این واقعیت را فراموش می‌کنیم که آنها معمولا عادات ناسالمی هستند که فقط یک بُعد از واقعیت را به شما نشان می‌دهند.

اگر دیر از خواب بیدار شوید، هرگز نمی‌توانید طلوع باشکوه خورشید یا پرتوهای رنگی را در آسمان تماشا کنید؛ هرگز صدای دلنشین پرندگان را نخواهید شنید. هیچ‌وقت نمی‌توانید طبیعت را در آرامش صبح و قبل از هیاهوی شهر ببینید؛ در نتیجه بخشی از زندگی و تجربه‌ی صبح‌های دل‌انگیز را از دست می‌دهید.

۹. ساعاتی که می‌توانید «خودتان باشید»

صبح‌ها که تنها هستید و بقیه‌ی افراد هنوز بیدار نشده‌اند، مجبور نیستید که برای تحت‌تأثیر قرار دادن دیگران تلاش کنید. زود بیدار شدن، زمان تنهایی بیشتری برای‌تان فراهم می‌کند که افراد کمی از اهمیت آن آگاه هستند. زمانی که می‌توانید خودتان باشید؛ مجبور نیستید تظاهر کنید یا نگران هر رفتار یا گفتار خود باشید. همه‌ی اینها باعث می‌شود شادتر باشید، نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید و تعریف جدیدی از «خود» پیدا کنید.

ما در مسابقه‌‌ی بی‌پایان و بی‌وقفه‌‌ای به‌نام زندگی گرفتار شده‌ایم که در آن همواره باید دوندگی کنیم. ساعات ابتدایی صبح زمانی است برای شما که خودتان باشید. هیچ‌کس حواسش به شما نیست!

منبع
چطور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا