امام جمعهفرهنگیمذهبی

مبلغ کفاره روزه غیرعمد اعلام شد

حجت الاسلام جاهد دوست، مسئول دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه کوه چنار:

براساس نظر مراجع تقلید، کفاره روزه عذر برای هر روز مبلغ هشت هزار تومان و برای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۴۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

کفاره روزه عذر شامل افرادی می شود که قضای روزه واجب خود را به جا نیاورده و کفاره روزه عمد یا کفاره جمع نیز به شامل افرادی که روزه خود را با کار حرام باطل می کنند، می شود.

کفاره روزه عذر باید تنها برای تهیه نان هزینه شود، بنا به نظر آیت الله مکارم شیرازی به جای نان می توان به همان اندازه کفاره، ماکارونی تهیه و به نیازمندان داده شود.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مقلدان خود اجازه تهیه ماکارونی به جای گندم را نداده اند. (می توانند به ازای هر روز قیمت ۷۵۰ گرم ماکارونی محاسبه کنند)

زمان پرداخت کفاره روزه از اول ماه رمضان است و مبلغ کفاره را می توان به فقرا داد تا صرف خرید نان کنند؛ همچنین مراکز خیریه ای که اقدام به جمع آوری کفاره می کنند حتما باید مبالغ جمع آوری شده را صرف خرید نان کنند.

علاوه بر پرداخت کفاره، قضای روزه نیز بر گردن افراد است، تنها کسی که بیماری اش ادامه داشته باشد نیاز به قضای روزه ندارد.

وی همچنین جریمه کفاره جمع را اطعام ۶۰ فقیر دانست و عنوان کرد: همچنین این افراد مکلف به انجام ۶۰ روز روزه هستند که ۳۱ روز آن باید پشت سر هم انجام شود.

البته رهبری انقلاب (مدظله العالی) و آیت الله مکارم شیرازی برای کفاره جمع، احتیاط واجب مطرح کردند که مقلیدن ایشان می توانند در این زمینه به سایر مراجع رجوع کنند.

شهروندان کوه چناری می توانند کفاره خود را برای کمک به فقرا به دفتر امام جمعه و کمیته امداد تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: کاهش آمار تصادفات نوروزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا