اخبار ویژهفرمانداریمحیط زیست

از لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان کوه‌چنار تا بازنگری در شیوه مصرف آب

کاهش بارندگی و به تبع آن بروز خشکسالی در دهه گذشته مشکل اساسی مردم استان فارس به ویژه شهرستان کوه‌چنار بوده که در این راستا لزوم توجه به منابع آب و مدیریت صحیح آن را دو چندان می‌کند.

در سال‌های اخیر کاهش نزول رحمت الهی و افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی، متاثر از این خشکسالیها، جیره‌بندی آب، مصرف بی‌رویه، کاهش حجم آب ورودی به سدها و عدم توجه به مدیریت صحیح در مواجهه با مشکل کم‌آبی از عمده مشکلاتی بوده که باعث شده نه تنها این مشکل حل نشود بلکه روز‌ به‌ روز بر مشکلات افزوده شود.

مدیریت بهینه منابع آب

برای عبور از مسئله کم‌آبی و مدیریت بهینه منابع آب، تدوین راهبردهای موثر، ضرورت هماهنگی و برنامه‌ریزی بین دستگاه‌های متولی، ذی‌نفعان و افراد تصمیم ساز و تصمیم‌گیر را بیشتر آشکار می‌کند.

استدلال برخی کارشناسان در مورد به صدا درآمدن زنگ هشدار کم آبی شهرستان کوه‌چنار این است که به وجود آمدن مسئله فعلی، بیشتر به عدم مدیریت صحیح مصرف آب مربوط می‌شود که به‌گفته این کارشناسان برای خروج از این مسئله دولت و مردم باید روی بهره‌وری منابع آب تمرکز کنند.

از سوی دیگر بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب، فرهنگ‌سازی عمومی و همچنین ایجاد انگیزه درخصوص مدیریت مصرف آب شرب، تعیین استاندارد وسعت فضای سبز و اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت صحیح و بهینه از منابع آبی، بخصوص افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و موارد دیگر راهکارهایی است که می‌توان با اجرای صحیح آنها به‌صورت پایدار شهرستان کوه‌چنار را به سمت توسعه سوق داد.
 
در برخی نقاط شهرستان بخصوص در روستاها شوربختانه وجود تعداد زیاد درخت در حیاط و ابیاری آنها با آب شرب صورت می‌گیرد که اگر اقدام به قطع این روش برای آبیاری کنند می توانند دولت و مسئولان را در آبرسانی بهتر به سایر روستاهای فاقد آب شرب همراهی کنند.

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری

اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان کوه‌چنار می‌تواند یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با مشکل کم آبی باشد که عملیاتی شدن مناسب و درست آن جدای از رفع مشکل کمبود منابع آبی، بسیاری از معضلات زیست‌محیطی در شهرستان را نیز مرتفع می‌کند.

علی رغم موضوعات فوق الاشاره وباتوجه به تنگناهای موجود مالی، اقدامات خوبی در این راستا در شهرستان انجام گرفته که ذیلا به بخشی از خدماتی که به ولی نعمتان ارایه شده اشاره میشود:

۱_در شهر قائمیه و برخی روستاهای شهرستان کوه‌چنار که در بارندگی‌های سال‌های گذشته در مواردی شاهد بروز سیلاب و آبگرفتگی شدید بودیم یکی از مهمترین راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست شهر قائمیه و روستاهای شهرستان کوه‌چنار است.

۲_کنترل سیلاب‌های مخرب و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از مزایای طرح‌های آبخیزداری است که اجرای این طرح‌های بسترهای لازم برای افزایش و گسترش پوشش گیاهی در منطقه را نیز ایجاد میکند.
 
فرماندار شهرستان کوه‌چنار یکی از راه حل‌های برون رفت از خشکسالی را اجرای طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح آبخیزداری هم سیلاب کنترل می‌شود و هم از منابع آب بهره‌مند می‌شویم.

علی علیزاده با اشاره به طرح‌های آبخیزداری شهرستان کوه‌چنار گفت: طرح‌های مطالعه آبخیزداری در تنگ ابوالحیات، موردک، گرگدان، پاپون درحال انجام و مطالعه طرح آبخیزداری الیاس آباد انجام و به مناقصه رفته است که امید است بزودی به پیمانکار واجدالشرایط واگذار و شروع بکارنماید.
وی در خصوص طرح تغذیه مصنوعی سمغان و تنگ شیب نیز گفت: دوفاز از سه فاز تغذیه مصنوعی سمغان اجرا شده و فاز سوم نیز درحال اجرا است و تعذیه مصنوعی تنگ شیب نیز با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، به فضل خدا به دنبال تامین اعتبار ادامه کار هستیم.

تامین آب شرب در کوه‌چنار

علیزاده گفت: مخزن دو هزار ۵۰۰ مترمکعبی نیمه کاره بنارمورد و روستای قندیل با اعتبار ۱/۵میلیارد تومان وارد مدارد شده و مخزن روستای مظفرآباد و قندیل و همچنین ۳۰۰ متر خط انتقال آن تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

نماینده عالی دولت در کوه‌چنار با بیان اینکه پیمانکار انتقال آب به روستاهای کنده‌ای، باغستان ابوالحیات و دوسیران با اعتباری بالغ بر۳۴ میلیارد تومان تامین و به قرارگاه امام حسن(ع) جهت اجرا واگذار شده است.

وی افزود: برای حل مشکل آب روستای پاپون مجوز کف شکنی گرفته شده که دوبار به مناقصه رفته و برای بار سوم به مناقصه گذاشته شده که امیدواریم با تعیین پیمانکار و کف شکنی چاه مشکل آب شرب این منطقه نیز مرتفع شود.
اصلاح ۱۷کیلومتر شبکه با اعتبار۱/۷ میلیارد تومان
اختصاص یک دستگاه تانکر آبرسانی به مردم عزیز روستای کنده ای با اعتبار ۲ میلیارد تومان
تامین اعتبار ۲۴۷ میلیون تومان جهت حفر و تجهیز چاه آب آشامیدنی مردم شریف روستای ملای انبار از خدماتی است که فقط در حوزه آبرسانی به مردم شریف و فهیم شهرستان در این مدت ارایه گردیده است و انشاءالله نهضت خدمت رسانی ادامه خواهد داشت و به مردم عزیز اطمینان می دهیم که من بعد هم از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بیشتر بهره مند خواهند گردید

علیزاده با بیان اینکه مطالعه طرح آبرسانی و راه روستای صالح آباد نیز انجام و در حال طراحی است گفت: مطالعه طرح آبرسانی مردم عزیز روستای تنگ شیب انجام شده که با تامین و تخصیص بودجه آبرسانی آن انجام می‌گیرد.

فرماندار شهرستان کوه‌چنارگفت: برای حل مشکل آبرسانی به روستاهای بهره مند از خط آب شرب سلمان نیز چند پیشنهاد داده شده که درحال پیگیری برای رفع مشکل هستیم.

بیشتر بخوانید: ۲۰ هزار مزاحمت‌ تلفنی در مرکز اورژانس ۱۱۵ کازرون ثبت شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا