آموزش و پرورشاخبار ایران

تشریح برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم

به گزارش چنارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش درباره ابهامات مطرح شده در چگونگی برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم اظهار کرد: دستورالعمل حذفیات و بارم بندی سوالات برای آزمون‌های پایان سال، از طریق سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای دانش آموزان و معلمان قابل مشاهده است.

او در تشریح طراحی سوالات آزمون نهایی پایه نهم به طور استانی گفت: برای مثال استان البرز برای دانش آموزان پایه نهم و استان قزوین برای دانش آموزان استان خودش طرح سوال انجام می‌دهد؛ این روند برای تمام استان‌های کشور صدق می‌کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش افزود: ستاد امتحانات هر استان اختیار دارد تا در مناطقی که در طول سال تحصیلی شرایط یکسان داشته باشند طراحی سوال استانی داشته باشد اما اگر شرایط شهرستان‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشند، این امکان وجود دارد تا با تفویض اختیار به شهرستان‌ها، سوالات در سطح شهرستانی طراحی شود.

برگزاری آزمون نهمی‌ها در ٢ نوبت صبح و عصر

ساکی درباره برگزاری آزمون پایه نهم در سطح مدرسه بیان کرد: این کار بدین معناست که هر دانش‌آموز در مدرسه محل تحصیل خودش آزمون دهد و نیاز نیست به حوزه امتحانی دیگری برود.

او ادامه داد: اگر مدرسه کم جمعیت باشد در همان چند کلاس مدرسه آزمون برگزار می‌شود اما اگر مدرسه‌ای پرجمعیت باشد برای کاهش تجمع در حوزه امتحانی باید مدیر مدرسه طبق برنامه‌ریزی دانش آموزان را به گروه صبح و بعد از ظهر دسته بندی کند و در هر نوبت هم سوال متفاوت، اما هم‌سطح همدیگر به دانش‌آموزان داده شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش تصریح کرد: در آموزش و پرورش شهر تهران همین رویکرد اتخاذ شده است و دانش آموزان در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند تا در هر نوبتی تعداد دانش آموز کمتری در مدرسه حضور پیدا کنند.

افزایش ۶۵ درصدی تعداد حوزه‌های امتحانی

او درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت: دانش آموزان این پایه، حوزه بندی شدند. امسال برای افزایش فاصله اجتماعی و کاهش تجمع، حدود ٣ هزار حوزه امتحانی یعنی حدود ۶۵ درصد به تعداد حوزه‌ها اضافه شده است تا ٢ متر فاصله صندلی‌ها از هم رعایت شود.

ساکی تصریح کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر سه موضوع تاکید دارد اول آنکه مسیر‌های تردد کوتاه باشد تا دانش‌آموزان نیاز نباشد مسیر طولانی را برای رسیدن به حوزه امتحانی طی کنند، دوم آنکه تجمعات تا حد امکان کاهش یابد و این موضوع چه در هنگام ورود و خروج دانش‌آموزان و چه در حوزه امتحانی رعایت شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش افزود: سومین مورد مربوط به داشتن تهویه مناسب حوزه‌های امتحانی است که خوشبختانه با توجه به شرایط آب و هوایی، امکان باز بودن در و پنجره‌ها برای جابجایی هوای آزاد وجود دارد.

وضعیت قرمز؛ مبنای طراحی سوالات امتحانی

به گفته ساکی مبنای طراحی سوالات هم وضعیت قرمز است، به این صورت که بخش‌هایی از کتاب با توجه به شرایط موجود حذف شده است و از بخش‌های حذفی، سوالی در امتحان طراحی نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته هم تجربه برگزاری این آزمون‌ها را داشتیم و امسال با کیفیت بهتری نسبت به خرداد ٩٩ کار را پیش می‌بریم، تاکید کرد: در طراحی سوالات هم طراحان شرایط موجود و پیش رفتن آموزش از طریق بستر مجازی را مورد توجه قرار دادند و این موضوع لحاظ می‌شود، بنابراین جای نگرانی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش درباره زمان تعیین شده برای اعلام نتایج آزمون هم بیان کرد: ١ تا ٢ هفته بعد از آخرین امتحان نتایج اعلام می‌شود و زمان رسیدگی به اعتراضات هم بعد از فرآیند اعلام نتیجه، مشخص شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا