جهاد کشاورزی

کشت چغندرقند برای اولین بار در کوه‌چنار

کشت چغندرقند برای اولین بار در کوه‌چنار/ توسعه کشت‌های جایگزین و گلخانه‌ای راه برون رفت از بحران کم‌آبی/ پیش‌بینی ۵۰۰ تن برداشت محصولات گلخانه‌ای


آرش صادقی مدیر جهاد کشاورزی کوه‌چنار در گفتگو با پایگاه خبری چنارنیوز با بیان اینکه برای اولین بار محصول چغندرقند پاییزه در سطح ۳۹هکتار از اراضی کوه‌چنار کشت شده است اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ هزارتن چغندرقند برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوه‌چنار با اشاره به خشکسالی و مشکل کم آبی در کشور و شهرستان ، گفت: با توجه به اینکه چغندر محصول آبدوستی نیست کشت پاییزه آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های بهاره باشد.
صادقی افزایش تولید و هزینه کمتر و همچنین استفاده از آب سبز یا آب باران که تنها با دو تا سه بار آبیاری نیاز محصول تأمین می‌شود را ازدیگر مزایای کشت پاییزه چغندرقند عنوان کرد و اظهارداشت: محصول چغندر قند به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوه‌چنار گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی استان فارس و شهرستان کوه‌چنار و محدودیت در منابع آب‌های زیر زمینی انتقال کشت محصولات از فضای باز به محیط های کنترل شده از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان و شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مزارع صیفی و سبزی شهرستان به صورت کشت در مزارع و فضای باز انجام می‌شود اضافه کرد: یکی از راهکارهای مناسب برای برون رفت از مساله افت منابع آب‌های زیر زمینی افزایش بهره وری آب و نیز بازدهی اقتصادی کشت گلخانه ای است.

صادقی با بیان اینکه ۲.۵ هکتار کشت گلخانه ای در سطح شهرستان داریم که حدود ۵۰۰ تن صیفی برداشت می‌شود یادآورشد: ارتقا سلامت محصولات گلخانه‌ای و ضرورت پیگیری گلخانه داران در این زمینه و بهبود روند عملیات پس از برداشت محصولات از قبیل ایجاد مراکز سورتینگ و بسته بندی از مهمترین برنامه‌های حوزه باغبانی است.
وی گفت: با ایجاد شرایط مطلوب بازار صادرات و فروش محصولات گلخانه‌ای، گلخانه داران تولیدات خود را با بهترین صرفه اقتصادی به بازار عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفریح با اسلحه در کازرون جان مرد ۴۵ ساله را گرفت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا