بخشداریتاریخ

احداث سایه‌بان برای نقش برجسته قندیل

به گزارش چنارنیوز، زارعی بخشدار مرکزی از آغاز اجرای سایه‌بان اثر باستانی و ارزشمند نقش برجسته روستای قندیل که به صورت مشارکتی توسط میراث فرهنگی و دهیاری قندیل اجرا می گردد خبرداد.

احداث سایه‌بان برای نقش برجسته قندیل

علی زارعی گفت: مهندسین ستوده و پوردست کارشناسان فنی میراث فرهنگی استان اقدامات اولیه را انجام دادند.

زارعی با اشاره به اهمیت این اثر باستانی از برنامه ریزی در جهت رفع مشکلات زیرساختی آن خبر داد و ابراز امیدواری کرد مرحله به مرحله و با همکاری ادارات متولی،دهیاری و سمن های فعال در جهت تبدیل روستا به محلی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی گام برداشته شود.

احداث سایه‌بان برای نقش برجسته قندیل

امروز زارعی بخشدار مرکزی به همراه مهندس جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان های کازرون و کوه چنار و مهندس محمدی مسئول فنی از این اثر و اقدامات انجام شده بازدید کردند.

نقش‌برجسته تنگ قندیل کوه‌چنار  نقش‌برجسته‌ای مربوط به زمان  ساسانی در شمال شهر قائمیه و در روستای قندیل است. این نقش‌برجسته صحنه ازدواج امپراتور شاپور اول ساسانی با ملکه آذرآناهید (ملقب به ملکهٔ ملکه‌ها) است. شاپور در وسط نقش، ملکه آذرآناهید در سمت چپ تصویر و در پشت سر شاپور کرتیر (موبد موبدان) حجاری شده‌است.

احداث سایه‌بان برای نقش برجسته قندیل

نقش برجسته تنگ قندیل کوه‌چنار تنها نقش برجسته ای است که تصویر زن در آن به این وضوح دیده می‌شود و یکی از نکته‌های موجود در این نقش برجسته، حجابی است که زن تصویر شده از آن برخوردار است.

بیشتر بخوانید: حکایت نقش برجسته ۱۷۰۰ ساله ی تنگ قندیل چنارشاهیجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا