آموزشاجتماعیمقالات

قبل از پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی حتما این سوالات را از خودتان بپرسید

معمولا دریافت پیشنهاد کاری خوب برای اغلب ما اتفاقی هیجان‌انگیز است. احتمالا شما هم اگر الان در این موقعیت باشید، بسیار هیجان‌زده شده‌اید. اما پیش از هرچیز آرامش خود را حفظ کنید. گاهی هیجان زیاد به تصمیم گیری آنی می‌انجامد. بهتر است پیش از بررسی همه جنبه‌ها، پیشنهاد کاری جدید را قبول نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات و مسائلی را با شما در میان بگذاریم که باید پیش از جواب مثبت به هر پیشنهاد کاری در نظر بگیرید.

خیلی زود پس از دریافت پیشنهاد کاری، مسئول استخدام منابع انسانی را در جریان بگذارید، اما اگر خواستید پیشنهاد را قبول کنید، عجله نکنید. می‌توانید ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان بخواهید تا برای ارزیابی آن پیشنهاد به‌اندازه کافی زمان داشته باشید و مطمئن شوید تصمیم درستی خواهید گرفت. این ۵ مورد را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید:

۱. آیا می‌توانم حداقل تا دو سال دیگر خودم را در این موقعیت شغلی تصور کنم؟

هر شغل، تعهدی طولانی‌مدت است. بنابراین، ضروری است که بتوانید خودتان را حداقل به‌مدت یک سال در آن شغل تصور کنید. فراتر از وظیفه‌‌ای که قرار است قبول کنید، بهتر است مسیر شغلی با آن شرکت را هم در نظر بگیرید. باید مطمئن شوید که حداقل یک یا دو سال آینده در آنجا مشغول به کار خواهید بود و در این مدت سراغ شغل جدیدی نخواهید رفت.

نکته مهم دیگر دراین‌خصوص این است که از کاری که قرار است هرروز انجام دهید درک درستی داشته باشید. آیا عنوان شغلی‌ جدید به‌درستی وظیفه شما را شرح می‌دهد؟ در راستای ساختار شرکت است و هدف‌های حرفه‌ای شما را در خود دارد؟

بهتر است درباره موفقیت های آینده‌تان و ارزیابی هدف‌ها و نتیجه‌ها نیز به تعریفی مشخص برسید. اگر هنوز جوابی ندارید، از کارفرما بخواهید اطلاعات توضیحی راجع به شرکت را به شما بدهد تا بتوانید تمام انتظارات و مسئولیت‌های‌تان را بررسی کنید. اگر میان چیزهایی که در مصاحبه کاری راجع به آنها صحبت کرده‌اید و چیزی که در توضیحات شغل می‌بینید تفاوت‌هایی وجود دارد یا سؤال‌های جدیدی برای‌تان به وجود آمده است، برای رفع ابهامات‌ با مسئول استخدام صحبت کنید.


بیشتر بخوانید: رازهای موفقیت افراد بزرگ چیست؟


۲. چرا این پیشنهاد را قبول می‌کنم؟

قبل از پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی  -پیشرفت و هدف‌های شخصی در راستای پیشنهاد شغلی

پاسخ درست یا غلطی برای این سؤال وجود ندارد. شما باید کاری را انجام دهید که به صلاح‌تان است. این سؤال را از خودتان بپرسید تا تشخیص دهید آیا قبول‌کردن این پیشنهاد واقعا کاری درست است یا خیر. به این فکر کنید که قبول پیشنهاد شغلی جدید چطور به پیشرفت شما یا رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد. همچنین مزایایی را در نظر بگیرید که با قبول این پیشنهاد به دست خواهید آورد.

درمورد مقایسه کارکردن در رشته موردعلاقه یا کارکردن برای حقوق بیشتر بحث‌های زیادی وجود دارد. باید ببینید کدام‌یک از این دو مورد برای شما مهم‌تر است. کارکردن در رشته موردعلاقه انتخابی محبوب‌تر است، اما اگر به‌خاطر حقوق بالاتر به شغلی جذب شده‌اید هیچ اشکالی ندارد. اگر می‌خواهید سراغ شغلی بروید که بیشتر جنبه مالی آن برای‌تان مهم است، انتخابی موجه خواهد بود. فراموش نکنید که اینجا بحث درست و غلط مطرح نیست. تنها باید مطمئن شوید که دلایل روشنی دارید و عجولانه تصمیم نگرفته‌اید.

بالاخره، همان‌قدر که از گرفتن پیشنهاد شغلی جدید هیجان‌زده هستید، نباید اهداف کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت حرفه‌ای‌تان را فراموش کنید.

جدا از گرفتن پیشنهاد شغلی، آیا برای کارکردن در این شغل هم مشتاق هستید؟

آیا این شغل متناسب با توانایی‌ها و استعدادهای شماست؟

آیا این موقعیت کاری به ارتقای هدف‌های حرفه‌ای‌تان منجر خواهد شد؟ اگر نه، این شغل چه مزیتی برای شما خواهد داشت؟

حقیقت این است که، به‌جز خودتان، نمی‌توانید از هیچ‌کس انتظار داشته باشید که پاسخ این پرسش‌ها را بداند. پس، به‌اندازه کافی به هدف‌های‌تان و چگونگی تأثیر این پیشنهاد شغلی در رسیدن به آنها فکر کنید.

۳. آیا درباره حقوق و مزایا مذاکره کرده‌ام؟

قبل از پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی  - تصمیم برای قبول شغل بر اساس حقوق و مزایا

مهم نیست پیشنهادی که دریافت کرده‌اید چقدر عالی است یا شما چقدر هیجان‌زده هستید: هرگز مذاکره کردن را فراموش نکنید. مذاکره‌کردن فراتر از بحث دستمزد و حقوق ماهیانه است و شامل موارد بیشتری است؛ مثلا: مرخصی، بازپرداخت مخارج رفت‌وآمد، گزینه کار در خانه، عضویت در باشگاه ورزشی، ساعت کاری منعطف، بازپرداخت شهریه (هزینه‌ای که برخی شرکت‌ها برای دوره های آموزشی کارکنان‌شان در نظر می‌گیرند) یا برنامه‌های سلامتی ازطرف شرکت برای کارکنان‌. حقوق و مزایای هر شغل یکی از عوامل مهم هر پیشنهاد شغلی است. به‌علاوه، هر شرکت مزایایی دارد که ویژه آن شرکت است. پس بهتر است به‌جای حدس و گمان، از مسئول مربوطه هر سؤالی در این زمینه دارید بپرسید. به این فکر کنید که مهم‌ترین دغدغه شما کدام است و اول درباره آن صحبت کنید. تا زمانی که سؤالی نپرسید، نمی‌دانید چه‌چیز در انتظارتان است و بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که به خواسته‌تان «نه» بگویند. پس ترس‌ یا خجالت را کنار بگذارید و خیلی واضح این مسائل را مطرح کنید.

حالا دوباره برگردید به حقوق پیشنهادی. از خودتان بپرسید آیا این حقوق با سمت شغلی شما هم‌خوانی دارد و برای مخارج زندگی‌تان کافی است؟ اگر نه، آیا می‌توانید چک‌وچانه بزنید؟

پس این نکته را هم برای تصمیم گیری بهتر مدنظر قرار دهید.

۴. اگر این پیشنهاد را قبول نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

گاهی بهترین روش در تصمیم‌گیری، درپیش‌گرفتن روش وکیل‌مدافع شیطان* است. به این فکر کنید که با ردکردن این پیشنهاد چه اتفاقی می‌افتد. آیا در شغل فعلی‌تان گیر می‌افتید؟ آیا از شور و هیجان می‌افتید و دیگر برای‌تان اهمیتی ندارد چه شغلی داشته باشید؟ اثر مالی آن چه خواهد بود؟ نکات مثبت و منفی آن چیست؟ طی‌کردن این فرآیند کمک می‌کند تا هر بهانه‌گیری که در پس ذهن‌تان وجود دارد را مشخص کنید و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

یکی از نکات تأثیرگذار دراین‌خصوص، برخورد و رفتار مدیر آینده‌تان است. مدیر می‌تواند باعث پیشرفت یا شکست در یک موقعیت کاری شود. بهتر است مطمئن شوید که با رئیس آینده‌تان راحت خواهید بود و مشکل اساسی در ابتدای کار وجود ندارد. حالا نظرتان درباره افرادی که باید برای آنها کار کنید چیست؟ آیا مدیرتان کسی خواهد بود که از او درس بگیرید و به رشد شما کمک خواهد کرد؟ آیا وسایل و امکاناتی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد گرفت؟

اگر در زمان مصاحبه زمان زیادی نداشتید که با مدیر آینده‌تان بگذرانید، بهتر است قرار ملاقاتی ۲۰دقیقه‌ای با او ترتیب دهید و پیش از قبول‌کردن پیشنهاد شغلی، سؤال‌های‌تان را بپرسید تا دید واضح‌تری نسبت به روابط‌تان به دست آورید یا، اگر امکان دارد، با کارمندی که با این رئیس در ارتباط است ملاقات کنید و سؤال‌های‌تان را از او بپرسید. زیاد سخت نگیرید و سؤال‌هایی بپرسید که به روشن‌شدن مطالب در این زمینه کمک می‌کند؛ مثلا: «سبک مدیریتی این مدیر چگونه است؟» یا «بهترین قسمت کارکردن زیر دست این مدیر کدام است؟».

رسیدن به جواب این پرسش‌ها در قبول یا رد پیشنهاد شغلی جدید به شما کمک خواهد کرد.

۵. شرکت و همکارها برایم دل‌چسب هستند؟

دوره های آموزشی - دل‌چسب بودن محیط کار برای قبول پیشنهاد کاری

ما زمان زیادی را در محل کار هستیم و اگر قرار باشد در آن محیط احساس رضایت‌مندی نداشته باشیم، کار سختی خواهیم داشت. باتوجه‌به اینکه چقدر با همکاران‌تان تعامل خواهید داشت، مهم است که بدانید جو محیط کار جدید چقدر با روحیه و شخصیت شما هماهنگ است. بهتر است با کمی تحقیق متوجه شوید که آیا با فرهنگ سازمانی و محیط جدید راحت هستید یا خیر.

دیدن همکاران آینده‌تان و اولین برخورد با آنها کمک می‌کند دید واضح‌تری از خودتان در آن محیط و کنار همکاران جدید به دست آورید. آیا این شرکت همان جایی است که به آن باور دارید و با آن هیجان‌زده و مشتاق می‌شوید؟ در سایت لینکدین به‌دنبال صفحه کارکنان فعلی و پیشین شرکت باشید. آیا کارمندها مدت طولانی است که آنجا کار می‌کنند؟ اگر سرعت عوض‌شدن کارمندان آن شرکت زیاد باشد، آن را زنگ خطر بدانید.

برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، با هرکس که در آن شرکت مشغول کار است (یا کسی که قبلا آنجا کار کرده) درباره حال‌وهوای آنجا گفت‌وگو کنید. آیا نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید؟ به‌سراغ وب‌سایت، صفحه فیسبوک یا اینستاگرام شرکت بروید یا خبرهای مربوط به آنجا را مطالعه کنید. ممکن است نقدهایی که درباره یک شرکت خاص وجود دارد مغرضانه باشد، پس حسابی حواس‌تان را جمع کنید. یک نکته دیگر: در سایت لینکدین به‌دنبال صفحه کارکنان فعلی و پیشین شرکت باشید. آیا کارمندها مدت طولانی است که آنجا کار می‌کنند؟ اگر سرعت عوض‌شدن کارمندان آن شرکت زیاد باشد، آن را زنگ خطر بدانید.

وقتی به جواب این سؤال‌ها رسیدید، می‌توانید پیشنهاد شغلی را، در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با حداکثر اطلاعاتی که داشتید، قبول کنید. فراموش نکنید: مهم نیست بازار کار چقدر سهمگین به نظر می‌رسد چون شما مجبور نیستید به هر پیشنهادی که سر راه‌تان سبز شد جواب مثبت دهید. در آخر، پیدا کردن شغل و موقعیتی که واقعا در آن خوب هستید و با قابلیت‌های‌تان هماهنگ است بسیار ارزشمند خواهد بود.

منبع/چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا