سیاسی

کشمکش اعضای شورای شهر قائمیه بر سر انتخاب شهردار؛ مسئول بلاتکلیفی شهر کیست؟

به گزارش چنارنیوز، در ابتدای تشکیل شورای ششم شهر قائمیه اتحاد خوبی بین اعضا بود اما در حال حاضر هیچ اتحادی در این شورا و در رابطه با انتخاب شهردار جدید برای این شهر دیده نمی‌شود و این موضوع برای مردم قائمیه نگران کننده است.

درقانون یکی از مهمترین وظایف منتخبین شورای شهر انتخاب شهردار است که کلید اصلی برای ترسیم آینده تصمیمات وبرنامه برای مدیریت شهری است.

در کشورهای تازه توسعه یافته وحتی بیشتر شهرهای ایران حساسیت به این موضوع بیشتر شده است وتمامی شوراهای منتخب و دولتمردان به این واقف شده اند که یک شهردار متخصص، متعهد، مردمدار چگونه بر مدیریت شهری تاثیر گذار خواهد بود.

بر اساس آنچه از شورای ششم مشاهده می‌شود، منتخبان مردم قائمیه به ‌صورت علنی وارد نزاع و سوگیری شده و از ابراز شکاف‌ قومیتی و نگرشی اجتناب نمی‌کنند.

این روال گاهی به گونه‌ای پا را فراتر از اختلاف نظر و سلیقه می‌گذارد که صورت جانب‌داری به خود گرفته و کم و بیش بوی تعصب قومیتی و ابراز غرایض از آن به مشام می‌رسد، به طوری که سه نفر از اعضا در یک جبهه و دونفر دیگر در جبهه دیگر حال آن‌که تصور شهروندان از شرکت در انتخابات چیزی به جز آنچه اکنون مشاهده می‌شود؛ بود.

تفاوت اندیشه و نگرش تقریباً در همه جای دنیا رایج است و به جرات می‌توان بر این عقیده که:«عمیق‌ترین و اصیل‌ترین حرکت‌ها بر پایه اختلافات سلایق شکل می‌گیرد»تکیه زد اما رویدادهای اخیر گاهی بیش از آن‌که به منافع مردم بپردازد؛ به انتقام‌گیری از ادوار پیشین شورا منتج می‌شود و روند مذکور به کالبدهای اندیشه مدار این نهیب را وارد می‌سازد که در پایان چهار سال پیش‌رو؛ انگشت پرسش‌گر به سوی کدام یک از مسئولان نشانه خواهد رفت؟

بر اساس قانون انتخاب شهردار از اصلی‌ترین وظایف شورای شهر است، نمایندگان مردم قائمیه در شورا نیز در روزهای آغاز فعالیت رسمی خود با جدیت بسیار از انتخاب قطعی شهردار صحبت کرده و چنان در پیگیری این امر شور و حرارت داشتند که قول عملی شدن این وعده را اعلام کردند.

اینک در حالی‌که وکلای مردم قائمیه در شورا در پوشاندن جامه عمل بر تن بدیهی‌ترین وظیفه خود در راستای معرفی و انتخاب شهردار دچار خلف وعده شده‌اند شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که شکاف‌ فکری، نگرشی و حتی حزبی در بین اعضای شورای شهر بیش از آن است که در ابتدای امر تصور می‌شد.

شکافی نوپا که عمق آن اگرچه هنوز از دو ماه تجاوز نکرده اما سایه‌اش به خوبی توانسته به عامل پیشگیرانه مهمی در شکل‌گیری اتفاق نظر برای تعیین شهردار قائمیه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:کج سلیقگی تزئین شهر در مناسبت‌های مختلف+فیلم

معنای تعلل دو ماهه شورا در معرفی شهردار اگر عدم اتفاق نظر، فاصله‌دار بودن انتخاب‌ها، شکاف نگرشی یا دعواهای زیرپوستی میان احزاب نیست پس چه عامل دیگری است که این انتخاب مهم را تا به امروز در پشت پرده‌ ابهام و سکوت نگاه داشته است؟

به یک معنا می‌توان گفت اگر بین اعضای شورا در زمینه انتخاب شهردار «وحدت نظر» حاکم بود؛ این شهر به طور حتم بسیار زودتر از اکنون، با شهردار جدید خود آشنا شده بود.

اگرچه این تعبیر به مذاق هیچ‌کسی خوش نخواهد آمد اما نمی‌توان انکار کرد که اگر تعلل، تردید، عدم توافق آرا و یا هر عامل دیگری معرفی شهردار قائمیه را به تاخیر انداخته، به همان میزان اعتماد شهروندان را نشانه گرفته است؛ هر وعده‌ای که به تاخیر می‌افتد علیرغم دلایل یا حواشی منحصر به فرد بار دیگر به شهروندان خاطرنشان می‌کند که سیکل وعده‌ دادن‌ها و عبور از گلوگاه‌های انتخاباتی و موکول به زمان شدن تمام افق‌های ترسیم شده همچنان سیر طبیعی یا غیرطبیعی خود را طی می‌کند و باید گفت در واقع برنده یا بازندگان اصلی انتخابات، مردم هستند نه احزاب و افراد خاص!

مجموعه مدیریت شهری رکن اثرگذار در تصمیم‌گیری‌ها و تحولات شهری است و گرچه عمر هر دوره از شورا مانند بسیاری از نهادهای مدیریتی پس از چهار سال به پایان می‌رسد اما بدیهی است که آثار تصمیمات این نهاد، سال‌ها پس از اتمام دوره همچنان برقرار مانده و بعضاً قادر به تغییر در سرنوشت شهر و شهروندان آن نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا