آموزشاجتماعیاخبار ویژهدیگرمقالات

روز اول دانشگاه چه کنیم؟ نکاتی برای خوب ظاهر شدن در اولین روز دانشگاه

چنارنیوز/ در دانشگاه قبول شده اید؟ به شما تبریک می گوییم! زیرا در حال ورود به دوره ای جدید از زندگی خود هستید. شاید در مورد دغدغه های زندگی یک دانشجو چیزهایی شنیده باشید، اما الان قرار است خودتان به این زندگی تازه وارد شوید. دانشگاه جایی است که می توانید خودتان را پیدا کرده و بسازید، و به زودی هم این کار را خواهید کرد؛ اما شاید برای نحوه شروع آن کمی سر در گم باشید. روز اول حضور در هر محیطی پر از ابهام است و این موضوع در مورد روز اول دانشگاه حتی بیشتر صدق می کند. بنابراین ممکن است این سوال برای بسیاری از ما پیش بیاید که در روز اول دانشگاه چه کنیم؟ در این مطلب با پاسخ این سوال آشنا خواهید شد.

نحوه لباس پوشیدن هم دانشگاهیان خود را بررسی کنید

نحوه لباس پوشیدن افراد در هر شهر، فرهنگ و دانشگاهی متفاوت است، بنابراین نمی توانید قبل از حضور در محیط دانشگاه مطمئن شوید که چه نوع پوششی برای آن جا مناسب است. در برخی دانشگاه ها سخت گیری بیشتری در مورد پوشش دانشجویان وجود داشته و در برخی این طور نیست. حتی فرهنگ حاکم بر دانشگاه ها نیز متفاوت است. مثلا نمی توانید انتظار داشته باشید که همان لباس هایی که در دانشکده هنر دانشگاه آزاد پوشیده می شود، برای دانشگاه سوره نیز مناسب باشد. فرهنگ شهری که دانشگاه شما در آن واقع است نیز تاثیر بسزایی بر نوع پوشش دانشجویان خواهد داشت. البته قرار نیست خود را همرنگ جماعت کنید، اما توجه به فرهنگ پوشش دانشگاه در هنگام انتخاب لباس های دانشجویی تان ضروری است.

به ظاهر خود برسید

اولین چیزی که اطرافیان از شما می بینند، ظاهرتان است. پسران می بایست تمیز و مرتب بوده و موها و ریش خود را به شکلی مناسب اصلاح کرده باشند. دختران هم باید تمیز، شیک پوش و دارای ظاهری در خور محیط دانشگاهی باشند. داشتن ظاهر مرتب، جذاب و تمیز باعث می شود تا در نگاه اول نسبت به دیگران متمایز ظاهر شده و یک سر و گردن بهتر از هم دانشگاهیان خود به نظر برسید.

لباس و کفشی راحت بپوشید

دانشگاه قرار است به خانه دوم شما تبدیل شود، پس باید در آن جا هم راحت باشید. راحت ترین لباس ها و کفش خود را به تن کنید، تا قرار نباشد به جای تمرکز بر درس ها و ارتباط برقرار کردن با افراد جدید، مرتبا معذب بوده و درگیر لباس هایتان باشید.

سر وقت حاضر شوید

بسیاری از اتفاقات و اعلانات مهم روز اول دانشگاه، در ابتدای حضور دانشجویان صورت می گیرد. حضور به موقع در روز اول نه تنها باعث می شود تا این اتفاقات را از دست ندهید، بلکه شما را به عنوان فردی مسئولیت پذیر و منظم در میان همکلاسی ها و استادان معرفی خواهد کرد.

خود را با فضای جدید وفق دهید

رفتاری راحت داشته و در فعالیت هایی که در اطراف شما جریان دارد شرکت کنید. شاید در این روز مجبور شوید کمی عادات رفتاری خود را عوض کنید (مثلا بیشتر از آنچه دوست دارید در فعالیت های گروهی شرکت کنید)، اما جای نگرانی نیست، چون تمام دانشجویان اطراف شما نیز در روز اول دانشگاه خود به سر برده و با شرایطی مشابه شما سر و کار دارند.

همانطور که می دانید، بسیاری از دانشجویان در روز اول دانشگاه دچار استرس و اضطراب می شوند. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، خود را به انجام فعالیتی که دوست دارید و یا صحبت با فردی که به او حس خوبی دارید، مشغول کنید.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

در هنگام برقراری ارتباط با محیط و افراد جدید، اعتماد به نفس کمک بزرگی به شما خواهد کرد. توانایی ها و ویژگی های منحصر به فردتان را به خود یادآوری کنید. با در ذهن داشتن ویژگی های مثبت خود، خیلی راحت تر با دوستان جدید ارتباط برقرار خواهید کرد. البته اعتماد به نفس داشتن به معنی مغرور بودن نیست. رفتار مغرورانه به جای آن که افراد را به سمت شما جذب کند، آن ها را از شما دور خواهد کرد.

مثل یک فرد بالغ رفتار کنید

رفتار های بچه گانه خود را کنار گذاشته و مثل یک دانشجوی بالغ رفتار کنید. ممکن است رفتار بچه گانه شما باعث یک خنده زود گذر شود، اما رفتار بالغانه، اطرافیان را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود دوران دانشجویی خود را آن گونه که شایسته است آغاز کنید.

لبخند بزنید

لبخند روی لبان شما، بسیاری از مشکلات روز اول دانشگاه را آسان تر خواهد کرد.

به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن یک ابزار بسیار قدرتمند برای خوب ظاهر شدن در نگاه دیگران است، اما نباید در استفاده از این ابزار افراط کنید. برای مثال، حالت چهره مطلوب و دوست داشتنی، دیگران را به سمت شما جذب خواهد کرد. رفتار شما نیز تاثیر زیادی بر محیط اطراف تان در دانشگاه دارد. با همکلاسی ها و استادان خود با احترام رفتار کنید. در هنگام رفتار با اساتید، خود را جای آن ها گذاشته و از دید آن ها به رفتارتان نگاه کنید. این کار به شما کمک می کند تا وجهه خوبی در دانشگاه از خود به جای بگذارید. بعلاوه، هر کاری که از دست تان بر می آید برای افرادی که در دانشگاه با آن ها مواجه هستید انجام دهید.

با دیگران مودب باشید

همانطور که قبلا نیز گفته شد، باید رفتاری محترمانه داشته باشید. بیاد داشته باشید که طرز رفتار شما در روز اول در ذهن اطرافیان نقش خواهد بست. دوستانه برخورد کنید و با افرادی که در نگاه اول حس خوبی به آن ها پیدا می کنید جوش بخورید. برخی از افراد در هنگام عصبی شدن و استرس زیاد حرف می زنند. اگر چنین شرایطی دارید، جلوی خود را گرفته و بیشتر گوش بدهید. در مورد شخصیت و علایق هم کلاسی های خود اطلاعات کسب کرده و در بحث های آن ها شرکت کنید.

اجتماعی باشید

نام تمام استادان را به خاطر سپرده و شخصا با آن ها صحبت کنید. این کار به شما کمک می کند تا روابط خود با استادان را توسعه داده و در ادامه مسیر تحصیلی راحت تر باشید. همکلاسی های خود را نیز بشناسید. نام و نام خانوادگی آن ها را در ذهن سپرده و روابط تان را با آن ها گسترش دهید. قرار است حداقل چند سال با همکلاسی های خود در ارتباط باشید، پس تا جای ممکن با افرادی که با آن ها راحت هستید صمیمی شده و اجازه دهید از همان هفته های اول در دانشگاه به شما خوش بگذرد.

ادای عقل کل ها را در نیاورید

اگر خیلی تلاش کنید تا خود را باهوش جلوه دهید، احتمالا نتیجه عکس خواهید گرفت. خودتان را نگیرید و جوری وانمود نکنید که انگار از بقیه بیشتر می دانید. اگر در روز اول دانشگاه این اشتباه را مرتکب شوید، تا مدت ها باید برای اصلاح دیدگاه دیگران در مورد خودتان تلاش کنید.

برای چالش ها آماده باشید

این چالش ممکن است یک مدیر گروه بد اخلاق، یک مسئول حراست سخت گیر، یک دانشجوی ترم بالای مغرور، یا هر چیز دیگری باشد. اگر با چنین افرادی مواجه شدید، آرامش خود را حفظ کرده، ناراحت نشوید و اعتماد به نفستان را از دست ندهید. مثلا اگر یک دانشجوی ترم بالا به شما تیکه انداخت، بدانید که او شما را مسخره نمی کند، بلکه به شرایط کلی افرادی مثل شما که همه چیز برایشان جدید است می خندد. چیزی نخواهد گذشت که شما نیز در این محیط جای خود را پیدا کرده و اتفاقات بد روز اول دانشگاه را فراموش خواهید کرد.

همه چیز را با آغوش و ذهن باز پذیرا باشید. لازم نیست اتفاقات کوچکی که برای شما به عنوان یک دانشجوی جدید اتفاق می افتد را در ذهن خود بزرگ کرده و از آن ها یک غول بسازید. گرچه ممکن است این طور اتفاقات اصلا برای شما رخ ندهد، اما اگر خیلی ذهن شما را مشغول کرده، می توانید در روز اول دانشگاه در روابط خود با افرادی که احتمال ایجاد چالش برای شما دارند، کمی احتیاط کنید. (در روز اول این ضرب المثل را به خاطر داشته باشید که آهسته برو، آهسته بیا، که گربه شاخت نزنه!)

در موضوعات مورد علاقه خود فعال باشید

فیلدهای مختلف رشته خود را بررسی کرده و فعالیت خود در مواردی که به نظرتان جذاب می آید را افزایش دهید. می توانید این فیلدها را با استادان و هم کلاسی های خود نیز مطرح کرده و از آن ها کمک بگیرید.

اگر درسی به نظرتان خیلی سخت آمد، استرس نگیرید. کافیست به نکات زیر توجه کنید:

  • روی آن درس تمرکز بیشتری بگذارید. آن درس خاص را در کتابخانه و دور از دوستان یا هم خوابگاهیان خود مطالعه کنید.
  • از کمک خواستن نترسید. به سراغ همکلاسی ها و حتی دانشجویان ترم بالایی رفته و از آن ها راهنمایی بخواهید.
  • وقت های اضافه خود را به خواندن آن درس اختصاص دهید. وقتی مطمئن هستید که برای انجام تکالیف یک درس وقت کافی خواهید داشت، بار روانی آن نیز کم می گردد.
  • به کلاس های فوق برنامه بروید. برنامه کلاس های فوق برنامه گروه خود را بررسی کرده و اگر برای درس مورد نظر شما کلاسی برگزار می شد، در آن شرکت کنید.

در کل آرامش خود را حفظ کرده، ورزش کنید، غذاهای سالم بخورید، شب ها خوب بخوابید و تمرینات ذهنی مانند مدیتیشن را انجام دهید تا استرس شما کاهش یافته و بهتر بتوانید بر درس های خود تمرکز کنید. هیج چیز ارزش آن را ندارد که سلامتی خود را به خاطر آن به خطر بیاندازید. پس با دید باز و آرامش رفتار کنید.

نگران نباشید

اگر با تمام این تفاسیر باز هم برای روز اول دانشگاه نگران هستید، کمی به خودتان فرصت بدهید. یک نفس عمیق کشیده و با دور کردن اضطراب و استرس، خود را برای چالش و موقعیت پیش رو آماده کنید. کنار گذاشتن استرس اولین کاری است که برای روز اول دانشگاه خود باید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا