اخبار ویژهبخش هاکازرون

با تغییر الگوی کشت، تهدید کم‌آبی و اشتغال را به فرصت تبدیل کنیم

رئیس مرکز جهاد کشاورزی شاپور بخش چنارشاهیجان در گفتگو با چنارنیوز:
با تغییر الگوی کشت، تهدید کم‌آبی و اشتغال را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی شاپور بخش چنارشاهیجان گفت: با توجه به مشکل کم‌آبی و اشتغال با تغییر الگوی کشت می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
مجتبی هوشمندی امروز در گفتگو با خبرنگار چنارنیوز در قائمیه، با اشاره به مشکل کم‌آبی و مشکل اشتغال در روستاها و لزوم تغییر الگوی کشت اظهار داشت: اگر بخواهیم در صنعت کشاورزی پیشرفت کنیم باید زمینه نوآوری را در این صنعت بوجود آوریم که با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک و کم‌آبی شهرستان و بخش چنارشاهیجان بهتر است بجای کشت محصولات پرآب با تغییر الگوی کشت و کاشت محصولاتی جایگزین که آب کمی مصرف می‌کنند مثل گیاهان دارویی، تهدیدهای کم‌آبی و اشتغال را به فرصت تبدیل کنیم.
وی اقتصادی تر کردن کشاورزی این منطقه را در برنامه ریزی دقیق در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای و تغییر الگوی کشت دانست و تاکید کرد: از مهم ترین راهکارها برای اقتصادی کردن بخش کشاورزی ترویج تنوع کشت محصولات، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت های استراتژیک از جمله کلزا، کنجد و دانه های روغنی است.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی شاپور بخش چنارشاهیجان با بیان اینکه برای اولین بار در این مرکز حدود پنج هکتار کشت گلخانه‌ای شناسایی و در دست اقدام داریم افزود: کشت گلخانه‌ای با میزان مصرف کمتر آب نسبت به کشت آزاد و اینکه در این نوع کشت چون محصولات به صورت کنترل شده است از سموم و دیگر نهاده های شیمیایی کمتری استفاده می‌شود در نتیجه محصولاتی سالم‌تر نسبت به کشت آزاد خواهد داشت، همچنین درآمد این نوع کشت به مراتب بیشتر و حدود چهار برابر کشت آزاد نسیب کشاوز خواهد کرد.
وی از برگزاری ۷۰ گارگاه آموزشی ترویجی در زمینه های مختلف زراعی، باغی مکانیزاسیون ، حفظ نباتات و دام و طیور برای کشاورزان و بهره برداران خبر داد و افزود: ترویج کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی مثل کشت “به لیمو”در حدود یک هکتار برای اولین‌بار در سطح شهرستان کازرون و کشت “گلایول” حدود سه هکتار برای اولین بار در سطح بخش چنارشاهیجان صورت گرفته است.
هوشمندی با بیان اینکه به کشاورزان این بخش آگاهی لازم در خصوص توسعه کشت دانه های روغنی مثل کلزا به عنوان کشت‌های استراتژیک و اینکه باعث کاهش وابستگی ها به خارج می‌شود داده شده است، اظهار کرد: از کلزاکاران در این مرکز حمایت های لازم به عمل آمده و کشاورزان نسبت به کشت این محصول انگیزه لازم را به دست آورده اند و برای اولین بار در سطح این مرکز به سطح زیر کشت ۳۰ هکتار کلزا رسیدیم.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی شاپور بخش چنارشاهیجان از انجام ۹۵ درصد از طرح مدیریت جامع پهنه بندی کشاورزی و جمع آوری اطلاعات بهره برداران و کشاورزان زراعی، باغی و دام وطیور بخش شاپور(انارستان) خبر داد و هدف از راه اندازی آن را ثبت اطلاعات بهره بردارانَ، بهره برداری ها و فعالیت های حوزه ترویج و مراکز کشاورزی توسط مروجان در راستای اجرایی شدن نظام نوین ترویج عنوان کرد.
هوشمندی بر استفاده مناسب و بهینه از آب به ویژه آب‌های کشاورزی تاکید کرد وگفت: در این مرکز متقاضیان اجرای آبیاری نوین در اراضی زراعی وباغی در سطح ۱۵۰ هکتار به صورت خود اجرایی و ۳۰ هکتار از تسهیلات ۸۵ درصد بلاعوض استفاده کرده و ۱۵ هکتارنیز در حال پیگیری است.
وی یادآورشد: به اجرای ۱۰۰ هکتار کشت مکانیزه در سال ۹۵ برای اولین بار در سطح حوزه مرکز وبخش چنارشاهیجان با هدف از کشت مکانیزه به منظور حفظ منابع پایه ،کاهش هزینه وافزایش عملکرد صورت گرفته است.
بخش چنارشاهیجان با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر از توابع شهرستان کازرون در۱۲۸ کیلومتری غرب شیراز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا