اجتماعی

فضای سبز حلقه مفقوده در شهر قائمیه

محیط شهرها به دلیل توسعه نامتوازن نیازمند ایجاد پارک و همچنین فضای سبز و شاداب است و بدون شک فضاهای سبز حکم نوشدارو را برای سلامت روان و جسم شهروندان دارند.


به گزارش چنارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مردم با وجود زندگی ماشینی و پرتنش امروزی در شهرها نیازمند مکان‌هایی تفریحی مانند فضاهای سبز یا پارک هستند تا فارغ از کارهای روزمره، ساعتی را کنار خانواده در فضای سبز پارک‌ها سپری کنند.

کاربری‌های عمومی شهری از ضروریات امروزی زندگی شهری محسوب می‌شوند؛ پارک و فضای سبز بخشی از کاربری‌های عمومی شهر را تشکیل می‌دهد که دارای کارکردهای مختلفی از جمله زیست محیطی، گردشگری، ترافیکی و زیبا شناختی است.

احداث پارک‌های محله‌ای شهری و فضاهای سبز علاوه‌بر اینکه بر سلامت روان شهروندان موثر است منجر به آرامش روحی و تلطیف روحیه افراد که هر روز با مشکلات بیشتر چون آلودگی صوتی، بیکاری، مهاجرت و … مواجه هستند، می شود.

فضای سبز


کمبود فضای سبز و آثار منفی آن در جامعه

محیط شهرها به دلیل توسعه نامتوازن نیازمند ایجاد پارک و همچنین فضای سبز و شاداب است و بدون شک فضاهای سبز حکم نوشدارو را برای سلامت روان و جسم  شهروندان دارند.

حضور  و تماشای چند لحظه‌ای محدوده‌‌ای مانند فضای سبز و پارک با درختان بسیار، تنش‌های روزانه مردم را کم می‌کند.

توجه نشدن به این نیاز در افراد جامعه باعث ایجاد محیطی خشک در محیط شهری و همچنین بروز انزجار در افراد نسبت به محیط‌های شهری می‌شود.

 فضای سبز و پارک مکان‌های مناسبی برای تخلیه هیجان‌ افراد هستند و در صورت عدم وجود چنین مکان و فضاهایی هیجان‌ها تخلیه نمی‌شوند و در نهایت مسائلی مانند استرس، پرخاشگری و افسردگی بروز پیدا می‌کند. همچنین ممکن است شهروندان حس تعلق به محیط شهری را از دست دهند و این حس به مرور زمان بر سایر روابط اجتماعی آنها تأثیر گذارد که در نهایت به بی‌تفاوتی اجتماعی منجر می‌شود.

فضای سبز و تأثیر آن بر کودکان

یک شهروند اهل کوه چنار با بیان اینکه در قائمیه فضا و پارک مناسبی برای بیرون بردن کودکان وجود ندارد، گفت: فضای سبز و پارک باعث همنشینی خانواده‌ها در یک روز تعطیل پایان هفته می‌شود و این فرصت خوبی برای کودکان است که به دلیل شاغل بودن والدین در طول هفته مهیا نمی‌شود.

عبدالرحیم حیدری افزود: امکان مهیا شدن همین دورهمی‌های ساده در یک پارک و فضای باز به کودک امنیت ذهنی و روانی را القا می‌کند و این خود بر رشد فکری کودک تأثیر زیادی دارد.

این شهروند کوه‌چناری گفت: بازی کودکان در فضاهای سبز و پارک در کنار پدر و مادر از دو جنبه اجتماعی و فردی تأثیر مثبت فوق‌العاده‌ای دارد. با قرار گرفتن کودک در کنار همسالان خود روابط اجتماعی را به خوبی می‌آموزد  و از طرفی هوش هیجانی کودک با قرار گرفتن در این محیط تحریک و خلاقیت آن تقویت می‌شود.

تاثیر مستقیم پارک‌ها و بوستان‌ها بر توسعه نشاط اجتماعی

احمدی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: تحقیقات علوم انسانی ثابت می‌کند تلطیف احساساتی که فضای سبز، خصوصاً بوستان‌ها و پارک‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌کنند، تاثیر مستقیم بر راحتی، تعامل روانی، انقطاع روزمرگی دارد که تمامی این اثرات به شدت در کیفیت زندگی افراد جامعه که از اجزای کلیدی توسعه پویایی اجتماعی و نشاط است، نقش دارند.

 وی با بیان اینکه روحیه انسان‌ها طبیعت‌دوست است و بافت روانی او با محیط و فضاهای بی‌روح و خشک صنایع تناسب ندارد گفت: زمانی که در شهرها رشد صنعت از فضای طبیعی پیشی می‌گیرد، شاهد بروز تبعات اجتماعی می‌شویم و نیاز به فضای طبیعی پررنگ‌تر از گذشته احساس می‌شود.

با این وضعیت به عنوان نمونه، شهروند مدام باید به دیدن ساختمان‌ها مشغول باشد و فضای بازی برای دید افقی او وجود ندارد. در واقع باید گفت چشم و فکر او تنفس درستی ندارند که این مهم به مرور تأثیرات روانی بر او می‌گذارد.

تاثیر فضای سبز در تامین آرامش، آسایش، امنیت روحی، ایجاد انگیزه و الهامات فکری و هنری بسیار زیاد است. فضای سبز و گیاهان بومی و زینتی ضمن تاثیرات اجتماعی، به لحاظ اقتصادی نیز در زندگی شهروندان موثر است.

کودکان

رصد منظم محیطی بوستان ها و پارک ها/کنترل کیفیت خدمات

زمانی یک بوستان در بخش های ساخت کالبد شهری، اجتماعی، روانی، اقتصادی، زیبایی شناسی و غیره می تواند نیاز شهروند را تامین کند که حفظ و نگهداری از این مکان های شهری نیز در دستور کار باشد. نکته قابل توجه در مسئله نگهداری فضای سبز و بوستان ها، اهمیت مشارکت شهروندان در حفظ اینگونه فضاهاست.

همکاری و مشارکت شهروندان در حفظ و حراست از امکانات و تجهیزات بوستان ها و همچنین فضاهای عمومی آن، بسیار لازم است چرا که فضای سبز شهری از مولفه های مهم نشاط و شادابی و عاملی مهم در کاهش انواع آلودگی های زیست محیطی و افزایش زیبایی منظرشهری به شمار می رود.

سرپرست شهرداری قائمیه با تاکید بر افزایش سرانه فضای سبز به عنوان یکی از وظایف شهرداری اظهارداشت: به دنبال ایجاد عرصه‌های سبز برای ارتقای سلامت و نشاط شهروندان در شهر قائمیه هستیم.

علی منصوری به اثرات مثبت توسعه فضای سبز و پارک در شهر اشاره کرد و گفت: توسعه فضاهای سبز و پارک باید به عنوان یک اولویت کاری در دستور کار مدیران شهری و تاکید مدیریت شهری باشد.

 وی با اشاره به اینکه در قائمیه سرانه فضای سبز زیر یک متر است افزود: در شهر قائمیه بر افزایش طرح‌های فضای سبز تاکید داریم.

منصوری گفت: پارک جامع قائمیه با پیشرفت بیش از ۳۵ درصد در حال تکمیل است و پارک محله‌ای کوهپیرایه نیز کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه حفظ کیفیت فضای سبز نیز مهم است، گفت: ایجاد چشم‌اندازی مناسب در بلوارها و میادین و ارتقاء فضای سبز و همچنین تجهیز پارک‌ها به وسایل و امکانات مورد نیاز شهروندان، از مهمترین فعالیت‌هایی است که در برنامه قرار دارد.

انتهای پیام/م

بیشتر بخوانید: با کسی که به خودکشی فکر می‌کند چطور حرف بزنیم

منبع
saricity.irhamshahrionline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا