جهانمقالات

زمین به‌تازگی سریع‌تر به دور خودش می‌چرخد

چنارنیوز/بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمین به‌تازگی سریع‌تر از قبل به دور خودش می‌چرخد و اگرچه دانشمندان علوم سیاره‌ای نگران آن نیستند اما دانشمندان علوم کامپیوتر می‌گویند این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در دنیای فناوری ایجاد کند.

دانشمندان سراسر جهان اشاره می‌کنند که زمین به‌تازگی با سرعت بیشتری پیرامون محور خود می‌چرخد؛ سریع‌ترین چرخشی که تاکنون برای حرکت وضعی زمین ثبت شده است. چندین دانشمند درباره‌ی این پدیده‌ی غیرمعمول اطلاع‌رسانی کرده‌اند و برخی تأکید کردند که کوتاهترین روزهای ثبت شده در سال گذشته بوده است.

در بیشتر دوران تاریخ بشر، زمان، همراه با برخی تغییراتی که برای راحتی فعالیت‌ها هنگام تغییر فصل‌ها در نظر گرفته می‌شود، با چرخه‌ی ۲۴ ساعته در شبانه‌روز مشخص شده است. این چرخه با سرعت چرخش سیاره پیرامون محور خود تنظیم شده است. به همین دلیل، طول شبانه‌روز طبیعی به استانداردی تبدیل شده است که زمان را مشخص می‌کند و تقریبا ۸۶۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد. چرخه‌ی روز و شب با وجود اینکه در حقیقت به طور منظم کمی تغییر می‌کند، به شکل چشمگیری ثابت است.

چندین دهه پیش، توسعه‌ی ساعت‌های اتمی به دانشمندان اجازه داد که به تدریج گذر زمان را با دقت بالایی ثبت کنند و بدین ترتیب دقت اندازه‌گیری طول یک روز مشخص تا یک میلی‌ثانیه کاهش یافت. این موضوع منجر به این کشف شد که چرخش سیاره بسیار متغیرتر از چیزی است که تصور می‌شد. همچنین از زمان شروع چنین اندازه‌گیری‌هایی، دانشمندان دریافتند که زمین به شکل بسیار تدریجی در حال کم کردن سرعت خود بوده است که برای جبران این موضوع گاهی یک ثانیه جهش در زمان درنظر گرفته می‌شود.

این شرایط تا سال گذشته دیده می‌شد، تا وقتی که زمین چرخش سریع‌تر را آغاز کرد. این تغییر آن‌قدر شگفت‌آور بود که برای برخی از دانشمندان این پرسش ایجاد شد که آیا ممکن است به یک ثانیه جهش منفی نیاز باشد و در این صورت یک امر بی‌سابقه خواهد بود. دانشمندان همچنین اشاره کردند که تابستان سال گذشته‌ی میلادی، در ۱۹ جولای (۲۹ تیر) کوتاهترین روز ثبت شده که طول آن ۱.۴۶۰۲ میلی‌ثانیه از حد استاندارد کمتر بوده است.

دانشمندان علوم سیاره‌ای نگران این یافته‌ی تازه نیستند زیرا آن‌ها می‌دانند که عوامل زیادی از جمله کشش ماه، سطح بارش برف و فرسایش کوه‌ها در چرخش سیاره‌ها اثرگذار است. آن‌ها همچنین به این موضوع اندیشیده‌اند که آیا ممکن است گرمایش جهانی با از بین بردن کلاهک‌های برفی و برف‌ها در ارتفاع زیاد، باعث چرخش سریع‌تر زمین شود؟

پژوهش ناسا رشد چشمگیر ذوب شدن یخچال‌های طبیعی را نشان می‌دهد
اما از سوی دیگر‌، دانشمندان علوم کامپیوتر تا حدودی نگران این تغییر سرعت چرخش هستند؛ زیرا بسیاری از ‌فناوری‌های مدرن مبتنی بر چیزی است که آن‌ها «زمان واقعی» توصیف می‌کنند. تغییر سرعت چرخش و در نتیجه افزودن یک جهش منفی در ثانیه برای جبران آن، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود و به همین دلیل است که برخی پیشنهاد داده‌اند تا ساعت‌های جهان از زمان خورشیدی به زمان اتمی تغییر یابند.

منبع: Phys.Org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا