تاریخکوه‌چنارگردشگری

جاده سنگ فرش کوه پهن تنگ ابوالحیات کوه‌چنار در فهرست آثار ملی قرار گرفت

به گزارش چنارنیوز، محمد حسن طالبیان در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی‌ – فرهنگی غیرمنقول گفت: ازجمله آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار ملی، می‌توان به جاده سنگ فرش کوه پهن تنگ ابوالحیات کوه‌چنار، بند میر شریف (کهنویه)، مسجد جامع نوبندگان، استودان حوض بی‌بی و کتیبه اسلامی، حمام کوار کهنه، فلکه گاز شیراز، ساختمان هلال احمر کازرون و بند شاه رستم اشاره کرد.

جاده سنگ فرش کوه پهن تنگ ابوالحیات کوهچنار که امروزه بقایای آن بیش از یک کیلومتر درازا دارد، دشت ارژن را در محدوده کوه پهن به گذرگاه «ابوالحیات کوهچنار» پیوند می‌داده است.

گذرگاه سنگ فرش کوه پهن کوهچنار

جاده سنگفرش باستانیِ تنگ ابوالحیات کوهچنار از بقایایی است که معماری و مهندسی راههای کهن ایران را نشان می دهد و به سبب آنکه هنوز درباره این راه ها مطالعات درخوری انجام نگرفته ضرورت حفاظت از آن دوچندان می‌شود.

گذرگاه « ابوالحیات کوهچنار » معبری باستانی است که در دوران ساسانی و اسلامی همواره مورد توجه و استفاده بوده اما بقایای باستان شناختی راه در آن به دست نیامده بود.

این جاده سنگفرش باستانی روی دامنه جنوب غربی کوه پَهن با استفاده از لاشه و تخته سنگ ساخته شده است و پهنای راه در طول مسیر کم وبیش حدود دو متر است.

قسمت‌های زیادی از این جاده باستانی سالم مانده، اما بخشهایی از آن نیز در اثر فرسایش ناشی از عوامل طبیعی نابود شده و در حاشیه یا لبه بیرونی آن سنگفرش بقایای جان پناهی به ارتفاع نیم متر ایجاد شده بوده است.

به منظور مهار شیب طبیعی کوه در فواصل معینی پله هایی ساخته شده بود که موجب آسانی رفت وآمد در آن می‌شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا