محیط زیست

تراژدی تلخ بلوط؛ سکانس غم‌انگیز قطع درختان بلوط در کوه‌چنار ادامه دارد

به گزارش چنارنیوز، کوه‌چنار این روزها به تماشای قطع شدن بلوط‌های خود نشسته و این روایت تیشه‌ای است که ریشه زاگرس را نشانه گرفته است. انتشار عکس‌های قطع شدن بلوط‌های بالاتر از روستای قندیل در فضای مجازی دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

گسترده بودن عرصه های جنگلی، کمبود نیرو و امکانات حفاظتی در کنار وجود بازار سیاه پر رونق با برنامه زغال و ضعف فرهنگ سازی باعث افزایش پدیده شوم قاچاق چوب، زغال گیری و در نهایت از بین رفتن جنگل های بلوط موسوم به طلای سبز در سرزمین زرخیز شهرستان کوه‌چنار و زاگرس شده است.

کارشناسان منابع طبیعی بر این باورند قطع درختان جنگلی با هدف قاچاق چوب که خسارت های فراوانی را به این سرمایه های ملی وارد کرده نیازمند برخوردهای مقابله ای سخت و جدی تر با خاطیان است.

اهمیت جنگل های بلوط

۷۰ درصد درختان جنگلی منطقه زاگرس از گونه ارزشمند بلوط ‌است و با توجه به اینکه از سویی برای به ثمر نشستن یک درخت بلوط به عنوان گونه غالب جنگل های شهرستان کوه‌چنار حداقل ۴۰ سال زمان لازم است و از سوی دیگر ذخیره سازی آب، جذب ریزگردها و تولید اکسیژن از مزایای وجود درختان بلوط است ادامه روند قاچاق چوب عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.  

به گفته کارشناسان منابع طبیعی هر هکتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخیره سازی ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب در خاک است و سرعت نفوذ بارش در خاک های جنگل های بلوط ۴۰ برابر بیشتر از اراضی بدون جنگل است.

هر هکتار درخت بلوط قادر است  حدود ۶۸ تن از آلاینده ها و ریزگردها را رسوب دهد. از آنجا که هر درخت، اکسیژن مورد نیاز ۲ انسان را تامین می کند بنابراین با قطع هر درخت منبع تولید اکسیژن برای ۲ انسان از بین می رود.

طبیعت دوستان نگران آینده جنگل‌ها در شهرستان کوه‌چنار

یکی از طبیعت دوستان کوه‌چنار با ابراز نگرانی از تخریب جنگل ها و قاچاق چوب در این شهرستان، می گوید: به نظر می رسد باید قوانین سفت و سخت تری برای پیشگیری از قاچاق چوب پیش بینی شود.

وی با اشاره به اهمیت جنگل ها برای پیشگیری از ایجاد سیل و کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزود: اگر نفس جنگل ها به شماره بیفتد انسان ها نیز از پیامدهای آن در امان نخواهند ماند.

کوه‌چنار این روزها به سوگ درختان قطع‌شده خود نشسته است و چشم‌انتظار کمک است؛ چشم‌انتظار حمایت بشری است که سال‌ها از دستان بخشنده طبیعت حیات گرفته و حالا باید پاسدار میراث طبیعی اجداد خود باشد.

بیشتر بخوانید: دشنه سودجویان بر قلب زخم خورده بلوط های کوه‌چنار/دستگیری عاملین سودجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا