آموزشاخبار ویژهبخش مرکزی کازرونبخش هاجره و بالادهخشتکازرونکنارتخته و کمارجکوهمره

چند توصیه برای موفقیت در امتحانات

امتحانات خردادماه فرصت خوبی برای ثابت کردن مجدد توانمندی‌های دانش‌آموزان و جبران کم‌کاری‌های طول سال است.

 هرچند امتحانات خردادماه فرصت خوبی برای ثابت کردن مجدد توانمندی‌های دانش‌آموزان و جبران کم‌کاری‌های طول سال است، اما  آماده‌سازی قبل از امتحانات، مدیریت سر جلسه امتحان و نیز شرایط منزل و نقش والدین هم همگی در این موفقیت تاثیرگذار خواهد بود.

دانش‌آموزان باید هوشیار باشند که نگاه به گذشته می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد و زمانی که اکنون در آن به سر می‌بریم، بسیار ارزشمند است. شما امتحاناتی پیش رو دارید تا توانایی‌های خود را نشان دهید و ثمره‌ی تلاش های یکساله خود را ببینید، پس از امروز غافل نشوید که فعلاً هر چه هست امروز است.

امتحانات نیمسال دوم در مدارس، آخرین گزینه باقیمانده است که باید خود را برای آن آماده کنید و کارتان را به اتمام برسانید. برای کسب نتیجه مطلوب در امتحانات لازم است در ایام باقیمانده تا شروع امتحانات توجه خود را روی درس‌هایی که نیاز به تلاش بیشتر دارند معطوف کنید و روی تشریحی خواندن درس‌ها تمرکز کرده و از حل تمرینات متنوع غافل نشوید. باید در این فرصت باقیمانده یادگیری ناقص خود را تکمیل کنید و برای این کار بهتر است دروس را به صورت مبحثی رفع اشکال کرد.

در این بین روش‌هایی هستند که به قول معروف امتحان خود را پس داده و نتیجه بخش بودن خود را ثابت کرده‌اند که مطمئناً داشتن چندین مورد از این تکنیک‌ها می تواند برای موفقیت در امتحانات تاثیرگذار باشد،  مانند مطالعه ی کامل کتاب درسی اعم از متن، حاشیه نویسی‌ها، پاورقی‌ها، جدول‌ها، نمودارها و … همجنین اینکه بعد از یک دور مطالعه و قبل از آغاز مرور، ابتدا یک امتحان از خود بگیرید و بر اساس نتیجه‌ی این امتحان مباحث را برای مطالعه اولویت‌بندی کنید.

دانش‌آموزان در منزل باید حداقل یک یا دو بار از خود امتحان شبیه‌سای شده بگیرند و زمان را کاملاً رعایت کنند، سپس باتوجه به بارُم‌بندی و دفعات تکرار سوالات به مرورهای خود جهت بدهند همچنین دانش‌آموزان می‌بایست خلاصه‌نویسی و فرمول‌نویسی را برای مرورهای بعدی و پایانی خود در دستور کار قرار دهند. 

محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن در ایام امتحانات باید دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد و والدین می‌بایست از توقعات بی‌جا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری نمایند؛ چرا که انتظارات بالا و بیش از حد توانایی از فرزندان می‌تواند در ایجاد اضطراب و شدت آن موثر باشد پس خانواده‌ها باید انتظارات مذکور را تعدیل نمایند و ضمن ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، با ارائه پاداش و تقویت‌های مطلوب آنها را تشویق به مطالعه نمایند.

یادداشت از محمدعلی شاکری‌زاده  مشاور تحصیلی مدارس و رتبه‌های برتر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا