محیط زیست

از توقف ۱۰ ساله تا وعده اجرای یک ساله پروژه تغذیه مصنوعی پاپون

پروژه تغذیه مصنوعی پاپون

بهمن جوانمرد رئیس اداره آب و خاک جهاد کشاورزی کازرون و کوه‌چنار در بازدید از پروژه تغذیه مصنوعی پاپون که با حضور معاون فرمانداری کوه‌چنار، بخشدار کوهمره، مدیر جهاد کشاورزی کازرون، رئیس اداره آب و خاک کازرون، سرپرست جهاد کشاورزی کوه‌چنار و رئیس جهاد کشاورزی کوهمره نودان، پروژه در دست احداث تغذیه مصنوعی پاپون بخش کوهمره همراه بود گفت: کلنگ پروژه تغذیه مصنوعی پاپون سال ۸۹ زده شد و ۳۵% عملیات اجرایی آن نیز انجام گرفت. بدلیل عدم تامین اعتبار پروژه به مدت ۱۰ سال راکد ماند. اکنون با اعتباری معادل ۶۲میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد برکت و مقداری نیز از محل اعتبارات استانی این پروژه به مناقصه رفت.

پروژه تغذیه مصنوعی پاپون

وی افزود: بدلیل عبور برق ۴۰۰ کیلووات از کنار پروژه مجبور به تغییر محل سرریز سد شدیم و با تغییر مکان دکل شماره ۱۹۷ اداره برق آن را خارج از محوطه سد قرار دادیم.


بیشتر بخوانید: پروژه تغذیه مصنوعی سمغان در طرح جهش تولید قرار گرفت


جوانمرد بیان داشت: مبلغ ۳۸۹ میلیون و سیصدهزار تومان پیش‌پرداخت به پیمانکار پروژه جهت تجهیز کارگاه پرداخت شده و جهت ادامه اجرای عملیات منتظر اعتبارات سال ۹۹ هستیم. دوره اجرایی پروژه یک سال و دوره پرداخت مالی آن ۵ سال می‌باشد.

رئیس اداره آب و خاک جهاد کشاورزی کازرون و کوه‌چنار با بیان اینکه قرار بود پروژه را اداره منابع طبیعی انجام دهد اما بدلیل ارتفاع تاج سد که بیش از ۶.۵ متر بود جهاد کشاورزی کار را ادامه داد گفت: تمامی مشکلات منابع طبیعی این پروژه حل شده است. محل قرضه درون مخزن سد می‌باشد که نیاز به بازسازی دارد.

پروژه تغذیه مصنوعی پاپون

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه خاک این بستر نفوذپذیری بسیار بالایی دارد و آب در آن بیشتر از ۶ روز باقی نمی‌ماند احتمال خشک شدن درختان موجود در بستر رودخانه بسیار کم است. این سد مخزنی نیست بلکه تغذیه مصنوعی است که باید منابع آب زیرزمینی را تقویت کند.

جوانمرد افزود: مسائل فنی این پروژه بر تمام مسائل اولویت دارد و تحت هیچ شرایطی از مصالح نامرغوب استفاده نخواهیم کرد حتی اگر نیاز به سرند یا جابجایی محل قرضه باشد در دستور کار داریم و مشکل را حل خواهیم کرد.

وی در باره مشخصات تغذیه مصنوعی گفت: طول تاج سد ۵۴۵ متر و ارتفاع تاج ۱۰.۵ متر می‌باشد. حجم مفید آبگیری سد ۵۹۰ هزار مترمکعب است و ۶۰ متر مکعب در ثانیه دبی خروجی دارد که در مسیر رودخانه رهاسازی می‌شود. همچنین سرریز خروجی سد برای ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه تعبیه شده است.

دهقانیان ناظر مقیم پروژه گفت: در برآورد اولیه، معدن قرضه پشتِ بند لحاظ شده که نوع مصالح قرضه برای خاکریزی به این شکل بسیار نامناسب است که باید در این خصوص تصمیم فنی گرفت.

خبرنگار:کریم ایزدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا