اخبار ویژهجهاد کشاورزی

یک محصول و هزاران دغدغه؛ از نداشتن سند مالکیت کشاورزان تا دغدغه بازسازی جاده دسترسی به باغ‌ها

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، همچنین نامناسب بودن جاده‌های دسترسی بین مزارع و باغات و نداشتن سند رسمی مالکیت در شهرستان کوه‌چنار، از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان در کنار مشکلاتی دیگر نظیر نهاده‌های کشاورزی و آب است.

به گزارش چنارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس از کوه‌چنار، بخش کشاورزی با تمام زیرمجموعه‌هایش در این روزها برای کشورمان که انواع تحریم‌های مختلف و نامروتی‌های خارجی را تجربه می‌کند، دارای اهمیت زیادی است.

 بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و مرتفع کردن بخش مهمی از نیازهای کشور می‌تواند مؤثر واقع شود.

اهمیت این موضوع می‌طلبد مسؤولان نگاه‌شان را به بخش کشاورزی بیشتر از گذشته به سمت حمایت معطوف کنند و کشاورزان، دامداران، باغداران و فعالان در این زمینه را دریابند.

برای ایجاد اشتغال و حمایت در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان کوه‌چنار تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی هنوز بخشی از مشکلات باقی مانده است.

شهرستان کوه‌چنار، سهم بزرگی در تولیدات انجیر، مرکبات و انار در استان فارس دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، همچنین نامناسب بودن جاده‌های دسترسی بین مزارع و باغات و نداشتن سند رسمی مالکیت در شهرستان از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان در کنار مشکلات دیگر نظیر نهاده‌های کشاورزی و آب است.

داریوش پورقیومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به کشت چندصدساله انجیر دیم در شهرستان کوه‌چنار اشاره کرد و اظهارداشت: مشخص نشدن وضعیت مالکیت باغات بین منابع طبیعی و کشاورزان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

این باغدار انجیر دیم نبود کارخانه فراوری و بسته بندی محصولات انجیر را یکی دیگر از مشکلات باغدارن عنوان کرد و افزود: دلالان با قیمت ارزان محصولات انجیر را خریداری و این محصول را با برند شهرستان‌های دیگر به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه نامناسب بودن جاده‌های دسترسی به باغات انجیر علاوه‌ بر مشکلات متعدد باعث افزایش هزینه تولید می‌شود، اظهارداشت: طرح اصلاح و بهبود جاده‌های بین باغات انجیر، رفت و آمد کشاورزان و حمل و نقل محصولات کشاورزی را آسان می‌کند 

سجاد علیزاده از دیگر باغداران شهرستان کوه‌چنار با بیان اینکه مرمت و ایجاد جاده‌های دسترسی به باغات در توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی دارد افزود: اجرای این طرح، کاهش هزینه‌های تولید و تقویت تولید کنندگان عرصه کشاورزی و درواقع حمایت از کشاورزان را در پی دارد.

وی خواستار آموزش به‌روز کشاورزان در زمینه باغات انجیر شد و گفت: وجود آفات و نداشتن آگاهی در این زمینه باعث بهره‌وری کم محصولات می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوه‌چنار نیز، با اشاره به تولید سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن انجیر خشک در این شهرستان گفت: نیاز به بهسازی جاده‌های بین باغات و نبود صنایع بسته‌بندی و فراوری محصولات، مشکلات عمده‌ای برای کشاورزان ایجاد کرده است.

آرش صادقی با بیان اینکه با وجود کشت چندصدساله انجیر دیم در این شهرستان هنوز تعداد زیادی از باغداران سند مالکیت ندارند، اظهارداشت: همین مشکل باعث شده تا کشاورزان منطقه نتوانند از تسهیلات استفاده کنند که این موضوع در حال پیگیری است.

وی به طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبای مناطق کوهستانی شهرستان اشاره و تصریح کرد: با بهسازی و مرمت جاده‌های بین باغات می‌توانم صنعت بوم‌گردی را نیز در این مناطق فعال کنیم.

صادقی با بیان اینکه برای آموزش اصولی و صحیح کشاورزان که دارای باغ‌های انجیر دیم هستند از ظرفیت محققین معین و کارشناسان استانی استفاده می‌شود، افزود: رویکرد ما استفاده از کمترین میزان مواد شیمیایی و تولید محصول سالم است.

مسؤولان با برنامه‌ریزی‌های مناسب و فراهم کردن زمینه‌های جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و با حمایت از آن‌ها در رشد و توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال و ارتقای تولید محصولات کشاورزی در شهرستان کوه‌چنار تلاش کنند.

بنابراین، تمام مسئولان موظف هستند در این راستا و حل مشکلات بخش کشاورزی تمام برنامه ریزی‌ها و امکانات شهرستان را در جذب سرمایه گذاران فراهم کنند.لازم است امروز حل مشکلات تولیدی به‌خصوص در حوزه کشاورزی که ۷۰ درصد از شغل مردم شهرستان است، همچنین جذب سرمایه گذاران و حمایت از آن‌ها از اولویت‌های مهم مسؤولان باید باشد.

بیشتر بخوانید: با کسی که به خودکشی فکر می‌کند چطور حرف بزنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا