مقالات

نکاتی که پیش از سفر رفتن باید برای حفظ امنیت در خانه رعایت کنیم

وقتی از تعطیلی‌های چند روزه در طول هفته یا تعطیلات نوروز و تابستان حرف می‌زنیم احتمالا بهترین گزینه برای پر کردن این اوقات و لذت‌بردن از آن، رفتن به مسافرت‌های دور و نزدیک است، یا اینکه احتمال دارد گاهی مجبور به مسافرت‌های ناخواسته کاری و خانوادگی در طول سال شویم که برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. اما علاوه‌بر برنامه‌‌ریزی برای سفر، یکی از مسائلی که ذهن همه ما را پیش از مسافرت درگیر می‌کند چگونگی حفظ امنیت در خانه در طول مسافرت است. باوجود این که آمار دزدی و سرقت در ایام تعطیل به میزان قابل توجهی بالا می‌رود، با رعایت یک‌سری نکات ایمنی قبل از ترک خانه، می‌توانید با خیال راحت از سفر خود لذت ببرید و نگران اموال و وسایل خانه خود نباشید.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که تجربه تلخ اطرافیانتان از دزدی و یا آسیب رسیدن به وسایل خانه در هنگام مسافرت، باعث نگرانیتان از رفتن به سفر و ترک خانه شده‌است، یا این‌که مجبور شده‌اید که برای چند روز خانه خود را ترک کنید و نسبت به حفظ امنیت در خانه نگران هستید با ما همراه باشید.

امنیت خانه

در این مقاله فهرستی از نکات ایمنی لازم  برای داشتن یک خانه امن در طول مسافرت، ارائه شده‌است که با رعایت آن درطول سفر می‌توانید خانه خود را تا حدود زیادی از خطرات احتمالی محافظت کنید.

۱- برای حفظ امنیت در خانه کلید خانه را به فردی قابل اعتماد بدهید

می‌توانید قبل از ترک خانه کلید آن را به یک فرد معتمد واگذار کنید تا در زمان‌های مختلف به خانه شما سر بزند، از امن بودن آن مطمئن شده و به شما خبر بدهد. این کار علاوه‌بر حفظ امنیت در خانه در مقابل سرقت شما را از جنبه‌های دیگری نسبت به وسایل خانه مثل خراب‌شدن لوله‌کشی و سیم‌کشی‌ها یا خشک‌شدن گل و گیاهان و گرسنه نشدن حیوانات خانگی مطمئن می‌کند.

از فرد مورداعتماد خود بخواهید تا تراکت‌های تبلیغاتی و بسته‌های پستی لابه‌لای در و اطراف آن را جمع آوری کند. زیرا یک نشانه بسیار خوب از خالی بودن خانه برای دزدان محسوب می‌شود.

۲- اموال گران‌بها اولین هدف سارقان

برای حفظ امنیت در خانه درمقابل دزدی مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید دور کردن اموال گران‌بها از دسترس و دید سارقان است. پس قبل از ترک خانه موارد زیر را فراموش نکنید:

  • اگر در خانه گاوصندوق ندارید وسایل باارزش خود را به بانک‌ها یا افراد مطمئن بسپارید.
  • از محل نگه‌داری طلا، جواهرات و سایر اشیا گران‌بهای موجود در خانه به کسی اطلاع ندهید.
  • لوازم و اشیای گران‌بها را از معرض دید سایرین خارج کنید.
  • حیاط خانه را از اشیا قیمتی خالی کنید.
  • لوازمی مثل لپ‌تاپ، عتیقه‌جات و وسایل باارزش دیگر را از کنار پنجره‌ها و دید سایرین دور نگه‌دارید.

 باوجود این که آمار دزدی در ایام تعطیل به میزان قابل توجهی بالا می‌رود، با رعایت یک‌سری نکات ایمنی قبل از ترک خانه، می‌توانید با خیال راحت از سفر خود لذت ببرید و نگران اموال و وسایل خانه خود نباشید.

دزدی - سرقت

۳- برای حفظ امنیت در خانه در و پنجره‌ها را ببندید

قبل از ترک خانه، از قفل بودن تمامی درها ( درب‌های اصلی، پارکینگ‌، انبارها، بالکن‌ها و…) به‌طور کامل اطمینان حاصل کنید. اگر پنجره‌های خانه‌تان قابل قفل‌کردن است آن‌ها را نیز قفل کنید. همچنین توصیه می‌شود به هیچ عنوان کلیدهای یدک خانه را زیر گلدان‌ها یا هر جای دیگری در بیرون از خانه قرار ندهید، به جای این کار می‌توانید آن را نزد یک فرد مطمئن بگذارید.

۴- از سوئیچ‌های تایمری استفاده کنید

روشن گذاشتن چراغ‌های خانه در هنگام مسافرت یک روش کاملا غلط و قدیمی است که علاوه‌بر بالا بردن بیش‌ازحد هزینه برق در آخر ماه، گاهی نتیجه عکس نیز به‌دنبال خواهدداشت. روشن بودن چراغ‌ها در ساعاتی از شبانه‌روز که برق سایر خانه‌ها خاموش است یک نشانه عالی برای دزدان محسوب می‌شود که از خالی بودن داخل خانه خبر می‌دهد.

برای رفع این مشکل می‌توانید با استفاده از سوئیچ‌های تایمری، از راه دور و از طریق گوشی موبایل خود، در طول روز چراغ‌های خانه را خاموش و روشن کنید.

سوئیچ‌های تایمری با وجود قیمت مناسب و کارآیی بالا، می‌توانند در حفظ امنیت در خانه شما تا حدود زیادی موثر باشند و در طول سفر دزدان را از خانه و اموال گران‌بهای شما دور نگه‌دارند، زیرا روشن و خاموش شدن چراغ‌ها در طول سفر خانه را کاملا عادی جلوه ‌می‌دهد.

دزدی - سرقت

۵- آژیرخطر فعال کنید

تجربه نشان داده‌است در خانه‌هایی که آژیرخطر دارند آمار سرقت به میزان قابل توجهی پایین‌تر از خانه‌هایی است که در آن‌ها از وسیله هشداردهنده‌ای استفاده نمی‌شود.

وجود آژیر خطر در خانه و فعال‌شدن آن‌ در هنگام شکستن در و پنجره‌ها و ورود دزدها به خانه، موجب فراری دادن آن‌ها و جلوگیری از سرقت می‌شود. پس سعی کنید قبل از ترک خانه اقدام به نصب یک آژیر خطر کنید.

۶- برای حفظ امنیت در خانه لازم نیست همه از مسافرت شما باخبر شوند

اگر قصد دارید به مسافرت بروید، لزومی ندارد که این مسئله را همه جا جار بزنید و به هرکسی که می‌شناسید بگویید. عکس‌هایی که در طول سفر می‌گیرید را لحظه به لحظه در دنیای مجازی به اشتراک نگذارید زیرا با این کار، عملا به افراد ناشناس اطلاع می‌دهید که در خانه نیستید و برنامه‌های خود را با آن‌ها سهیم می‌شوید که به نوعی فراخوانی دزدها به خانه شما محسوب می‌شود! می‌توانید گذاشتن فیلم و عکس از سفر را به زمان بازگشت به خانه موکول کنید.

همچنین اگر تلفن خانه را روی پیغام‌گیر صوتی قرار می‌دهید، لازم نیست پیغامی مبنی بر نبود خود در خانه روی آن بگذارید. کافی است به کسانی که با شما تماس می‌گیرند این پیغام را برسانید که اکنون قادر به پاسخ‌گویی نیستید و در زمان مناسبی با آن‌ها تماس می‌گیرید.

امنیت خانه

۷- صدای زنگ تلفن یک سرنخ عالی برای دزدها

وقتی شما خانه نیستید و تلفن آن به مدت طولانی زنگ می‌خورد، ممکن است افرادی در بیرون از منزل صدای آن را بشنوند و از عدم‌حضور شما در خانه باخبر شوند. پس برای حفظ امنیت در خانه ، قبل از خروج از منزل صدای تلفن خود را کم کنید یا آن را به‌طور کامل خاموش کنید.

همچنین می‌توانید برای جلوگیری از سرقت تماس‌های ورودی تلفن منزل را به گوشی همراهتان انتقال دهید زیرا این امکان وجود دارد که سارق برای مطمئن شدن از نبود شما در خانه، قبل از اقدام به سرقت با شما تماس بگیرد.

۸- برای حفظ امنیت در خانه اطراف خانه را تمیز کنید

اگر در فصل زمستان و بارش برف قصد رفتن به سفر دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از خروج از خانه، اطراف آن را به‌طور کامل از برف پاک کنید زیرا انباشته شدن برف در اطراف منزل، نشان می‌دهد که کسی در خانه نیست و حفظ امنیت در خانه شما را به خطر می‌اندازد. برای این کار می‌توانید از کسی بخواهید تا در طول سفر هر زمان که لازم شد اطراف خانه و مسیر ورود به آن را برف‌روبی کند.

 سوئیچ‌های تایمری با وجود قیمت مناسب و کارآیی بالا، می‌توانند در حفظ امنیت در خانه شما تا حدود زیادی موثر باشند و در طول سفر دزدان را از خانه و اموال گران‌بهای شما دور نگه‌دارند.

اگر در فصول دیگری از سال قصد مسافرت دارید، قبل از رفتن چمن‌های خانه را بزنید و به درختان رسیدگی کنید زیرا شاخ و برگ درختان به‌عنوان یک پوشش مناسب در اطراف خانه، دزدها را بیشتر ترغیب می‌کند تا وارد خانه شما شوند و چمن‌های بلند در حیاط و اطراف خانه، علامت مهمی از نبود شما در خانه است.

امنیت خانه

۹- استفاده از تکنولوژی‌های جدید

همان‌طور که می‌دانید، امروزه تقریبا برای هر چیزی یک اپلیکیشن طراحی شده‌است، پس امنیت خانه نیز از این امر مستثنی نیست.

یکی از روش‌های کاربردی برای داشتن یک خانه امن در طول سفر، استفاده از چشمی‌های درب دیجیتال است که با استفاده از این چشمی‌ها و نصب اپلیکیشنی روی گوشی موبایل خود می‌توانید هر روز و هر ساعت به‌طور کامل محیط اطراف خانه خود را کنترل کنید.

همچنین می‌توانید با نصب یک دوربین‌مداربسته در منزل نیز این کار را انجام دهید، منزلتان را از راه دور کنترل کنید و تا حدود زیادی به حفظ امنیت در خانه خود کمک کنید. مزیت دیگری که استفاده از دوربین‌مداربسته دارد این است که دزدها با دیدن آن تاحدودی برای ورود به خانه مردد می‌شوند.

۱۰- قفل‌ها مهم‌ترین نکته در سرقت

معمولا دزدها روش‌های مختلفی برای ورود به خانه دارند اما گاهی بسیار راحت و آسان راه نفوذ به خانه را پیدا می‌کنند و دلیل آن می‌تواند پایین بودن امنیت در و پنجره‌ها یا استفاده از قفل‌های فرسوده و قدیمی باشد. برای جلوگیری از دزدی خانه، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • اطمینان از بسته بودن همه در و پنجره‌ها که راه‌های ورودی برای دزدها به خانه هستند.
  • اطمینان از استحکام قفل‌ها
  • تعویض قفل‌های فرسوده و خرید قفل‌های مقاوم‌تر
  • تعویض در و پنجره‌های کشویی قدیمی وسوسه‌کننده که براحتی از چارچوب خارج می‌شوند.

۱۱- همسایه‌هایتان را بشناسید

گزارش‌های مربوط به سرقت‌های مختلف نشان داده‌است، در محله‌هایی که همسایه‌ها یکدیگر را می‌شناسند آمار دزدی پایین‌تر است، چراکه در چنین محله‌هایی افراد ناشناس به‌سرعت از سوی همسایه‌ها شناسایی می‌شوند.

امنیت خانه

  در صورتی که دزدها به ماشین شما دسترسی پیدا کنند و بتوانند آن را روشن و راه‌اندازی کنند، وسوسه می‌شوند که به‌وسیله آن چیزهای بیشتری را از خانه خارج کرده و با خود ببرند پس قبل از ترک خانه حتما نکات امنیتی مربوط به اتومبیل شخصی خود را رعایت کنید.

پس سعی کنید حتی اگر در محله جدیدی اجاره‌نشین هستید، همسایه‌های خود را بشناسید تا زمانی که شما در مسافرت به سر می‌برید امنیت خانه شما حفظ شود. البته این نکته را فراموش نکنید که قبل از هرچیزی لازم است از قابل‌اعتماد بودن همسایه‌ها اطمینان حاصل کنید.

۱۲- برای حفظ امنیت در خانه قفل خانه جدید خود را عوض کنید

اگر به‌تازگی وارد منزل جدیدی شده‌اید یا مستاجر هستید و مجبور می‌شوید زود به زود نقل مکان کنید، توصیه ما این است که حتما با ورود به خانه جدید قفل آن را عوض کنید زیرا استفاده از قفل‌های قدیمی، فرصت مناسبی برای ورود افراد ناشناس به منزل شما فراهم می‌کند و امکان دارد فردی که قبل از شما در خانه سکونت داشته‌است کلیدهای یدک را در اختیار افراد مختلف قرار داده‌باشد و سرقت و دزدی از خانه آسان‌تر شود.

۱۳- اگر با خودروی خود به مسافرت نمی‌روید، مراقب باشید

اگر برای رفتن به سفر از خودروی شخصی خود استفاده نمی‌کنید، از امنیت کامل آن داخل پارکینگ یا حیاط خانه مطمئن شوید، آن را قفل کنید و برای اطمینان بیشتر از قفل فرمان و قفل پدال گاز استفاده کنید. در صورتی که دزدها به ماشین شما دسترسی پیدا کنند و بتوانند آن را روشن و راه‌اندازی کنند، وسوسه می‌شوند که به‌وسیله آن چیزهای بیشتری را از خانه خارج کرده و با خود ببرند پس قبل از ترک خانه حتما نکات امنیتی مربوط به اتومبیل شخصی خود را رعایت کنید.

امنیت خانه

۱۴- پلیس در حفظ امنیت در خانه به شما کمک می‌کند

اگر مسافرت شما مدت زمان کمی طول می‌کشد، مراقبت یک فرد مطمئن از خانه، امنیت اموال شما را تا حدود زیادی تضمین می‌کند و نیازی نیست به پلیس مراجعه کنید اما اگر امکان دارد یک مسافرت چند هفته‌ای داشته باشید می‌توانید برای حفظ امنیت در خانه از پلیس کمک بگیرید. پلیس‌های گشت و تردد آن‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز امنیت منطقه را بسیار بالا می‌برد.

۱۵- با پرده‌های خانه چه‌کار کنیم؟

ممکن است قبل از ترک خانه به این فکر بیافتید که کشیدن پرده‌ها بهترین گزینه برای جلوگیری از سرقت و دزدی است زیرا موجب ممانعت از دید افراد خارج از خانه به داخل آن می‌شود. اما حقیقت این است که این یک تصور کاملا غلط است.

به شما توصیه می‌کنیم که باتوجه به عادت‌های روزانه خود در مورد کشیدن پرده‌ها تصمیم بگیرید و آن‌ها را به همان حالتی که اکثر اوقات در طول روز هستند بکشید یا کنار بزنید. زیرا این‌که پرده‌ها در طول چند روز به یک حالت غیرمعمول باشند دزدها را به شک می‌اندازد و آن‌ها را نسبت به ورود به داخل خانه بیشتر ترغیب می‌کند.

یک راه‌حل دیگر برای این مسئله استفاده از پرده‌های هوشمند است که می‌توان با یک برنامه از پیش تعیین شده در ساعات مختلفی از روز آن‌ها را کنترل کنید.

۱۶- سایر نکات امنیتی

علاوه‌بر حفظ امنیت در خانه در مقابل دزدی و سرقت یک‌سری عوامل دیگر وجود دارد که باید قبل از ترک خانه مورد توجه قرار گیرد تا در هنگام بازگشت از سفر با صحنه‌های پیش‌بینی‌نشده در خانه مواجه نشوید. تعدادی از این نکات در قسمت زیر ارائه شده‌است:

  • موادی غذایی و سایر موادی که ممکن است در طول این مدت فاسد و خراب شوند را از یخچال خارج کنید.
  • وسایل برقی اضافی را از برق بکشید، زیرا برخی از وسایل برقی حتی در حالت خاموشی نیز انرژی زیادی مصرف می‌کنند.
  • برای جلوگیری از چکه‌کردن آب در قسمت‌های مختلف خانه، شیر اصلی آب را ببندید.
  • قسمت‌های مختلف خانه را سم‌پاشی کنید تا از ورود حشرات و سایر موجودات به داخل خانه جلوگیری شود.
  • شیر اصلی گاز را ببندید.
  • زباله‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید.

جمع‌بندی

مواردی که در بالا گفته‌شد می‌تواند در حفظ امنیت در خانه در طول سفر بسیار کمک کننده باشد. اما در نظر داشته باشید که نکات ایمنی ساده دیگری نیز وجود دارد که در حفظ امنیت در خانه می‌تواند بسیار موثر باشد به‌عنوان مثال:

  • کلیدهای خانه را به هیچ عنوان به‌همراه کارت‌های شناسایی مختلف در یک جا قرار ندهید زیرا در صورت گم شدن، موجب سرقت و دزدی مستقیما دزدها را به خانه شما هدایت می‌کند.
  • اگر جدیدا کلید خانه خود را گم کرده‌اید فورا اقدام به تعویض قفل‌ها کنید.
  • اگر اخیرا تعمیرات یا بنایی منزل داشته‌اید و کلید خانه را در اختیار افراد غریبه قرار داده‌اید قفل خانه را عوض کنید.
  • اگر چراغ ورودی منزلتان خراب شده یا هنوز بدون چراغ است، سعی کنید به این مسئله رسیدگی کنید. زیرا دزدها اصلا از جاهای روشن خوششان نمی‌آید. چراغ‌های سنسوردار می‌تواند یک گزینه مناسب برای جلوی درهای ورودی و جلوگیری از سرقت و دزدی باشد.
  • اگر لولای در خانه شما رو به بیرون است آن را اصلاح کنید طوری که رو به داخل خانه قرار بگیرد. لولای رو به بیرون به دزدان کمک می‌کند تا راحت‌تر وارد خانه شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه از زندگی لذت ببریم و در هر لحظه خوشحال باشیم؟

منبع
kilid Mag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا