آموزشاجتماعیدیگرمقالات

چند روش آسان و کاربردی برای صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های زندگی

به گزارش چنارنیوز، پس انداز کردن، آن هم در این شرایط اقتصادی، بسیار دشوار است، و چه‌بسا گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد. در شرایطی که شاید علاوه بر درآمد ماهانه، باید پولی هم قرض کنیم تا بتوانیم ماه را به آخر برسانیم، صحبت از پس‌انداز کمی دور از ذهن است، ولی خب در همین شرایط هم هستند کسانی که با وجود همهٔ دشواری‌ها و وام‌ها و بدهی‌ها، دست از پس‌انداز برنمی‌دارند. به آن دسته از افراد، توصیه می‌کنم این مقاله را تا انتها بخوانند.


عبارت «مدیریت پول» تصاویر خسته‌کننده‌ای از برگه‌های تلنبارشده، حساب‌وکتاب سکه به سکهٔ پول و چنین‌ چیزهایی را در ذهن آدم مجسم می‌کند. به همین خاطر است که خیلی‌ها به‌دنبال راهی سریع و آسان برای پس انداز پول می‌گردند.

اگر ندانیم از کجا باید شروع کنیم، این ایدهٔ پس‌انداز کردن حسابی فکرمان را مغشوش می‌کند.

خبر خوب اینکه راه‌های کوچک فراوانی وجود دارند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها هزینه‌ها را کاهش دهیم و پس‌اندازهای کوچکی کنار بگذاریم، از فروش وسایلی که دیگر نمی‌خواهیم یا لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشیم، تا خرید هوشمندانه‌تر در فروشگاه‌ها.

در این مقاله نکته‌هایی را می‌خوانید که به نظرمان آمد می‌توانیم همگی به کار بگیریم تا شاید در این شرایط دشوار اقتصادی هم بتوانیم کمی پس‌انداز کنیم پس با ما همراه باشید:

۱. تحت تأثیر بقیه، خرید نکنیم

بیایید دفعهٔ بعدی که هوس کردیم بدون در نظر گرفتن همهٔ جوانب و یک‌دفعه‌ای، جنس گران‌قیمتی بخریم، قانون ۳۰ روز را در ذهن‌مان مرور کنیم. این قانون می‌گوید اگر ۳۰ روز برای خرید چیزی صبر کنید، در این مدت متوجه می‌شوید که واقعا به آن نیاز دارید یا نه. چه‌بسا طی این مدت به قیمت پایین‌تر یا کیفیت مناسب‌تری از آن جنس هم برخوردیم.

۲. طبق فهرست خرید پیش برویم

اگر بدون نوشتن فهرست مواد موردنیاز به سوپرمارکت برویم، احتمال دارد خریدهای یک‌دفعه‌ای و بدون برنامه ریزی هم انجام بدهیم. پس بیایید پیش از آنکه به خرید برویم، نگاهی به اقلامی بیندازیم که در منزل داریم و فقط مواردی را در فهرست خرید یادداشت کنیم که برای هفتهٔ جاری به آن‌ها نیاز داریم. این شیوه کمک می‌کند از خرید بیهوده پرهیز کرده و در ضمن آن، اسراف هم نکنیم.

۳. سیگار را ترک کنیم

جدای از مضرات سیگار برای سلامتی، خرج بالایی هم دارد. کافی است هزینه‌ای که بعضی از ما برای سیگار می‌پردازیم حساب‌وکتاب کنیم تا متوجه شویم با ترک سیگار، چقدر در سال پس‌انداز می‌شود.

۴. سری به کتابخانه بزنیم

بهتر نیست از کتابخانه‌های شهرمان استفاده کنیم؟ با قیمت بالایی که کتاب این‌روزها دارد، حسابی خرج روی دست کتاب‌خوان‌ها می‌گذارد. بیایید دفعهٔ بعدی که هوس کتابخوانی به سرمان زد، سری به کتابخانه بزنیم؛ ضرری که ندارد، تازه خیلی از کتابخانه‌ها سی‌دی و دی‌وی‌دی فیلم و موسیقی هم دارند.

۵. یک ترموستات خوب تهیه کنیم

نصب یک ترموستات قابل‌تنظیم می‌تواند هزینه‌های انرژی را حسابی پایین بیاورد. بعضی از این ترموستات‌های جدید، ریموت و اپ موبایل هم دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان دمای اتاق را به‌راحتی تنظیم کرد و در نتیجه مصرف انرژی را تا جای ممکن پایین آورد.

۶. با هم صحبت کنیم

اگر با همسر و شریک زندگی‌مان تفاهم نداشته باشیم، نمی‌توانیم پولی پس‌انداز کنیم. هر ماه یک روز را به‌عنوان روزصحبت درباره پول در نظر بگیریم تا همهٔ اهالی منزل تا آن روز اهداف مالی خود را به انجام برسانند. بیایید به‌جای جروبحث بر سر اینکه پولی برای خرید مبلمان جدید یا فلان سفر پس‌انداز کنیم یا نه، با هم صحبت کنیم و تصمیم بگیریم چگونه پس‌انداز کرده و این پس‌انداز را خرج چه کاری کنیم که همگی از آن راضی باشیم.

۷. به‌جای خریدن، قرض بگیریم

چرا هر ابزار بزرگ یا وسیله‌ای را که لازم داریم، می‌خریم؟! می‌توانیم خیلی از آن‌ها را قرض بگیریم. اپ‌ها و وب‌سایت‌هایی هم هستند که می‌توانیم برای قرض دادن و قرض گرفتن یا تبادل وسایل‌مان از آن‌ها استفاده کنیم.

۸. دسته دوم بخریم

اگر مشغول بررسی خرید مبلمان جدید، کمد یا میز ناهارخوری هستیم، نگاهی هم به وسایل دسته دوم موجود در بازار بیندازیم. وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توانیم برای خرید وسایل دسته دو از آن‌ها استفاده کنیم.

۹. دربارهٔ خدمات ارزان‌تر پرس‌وجو کنیم

به‌طور مثال اگر اهل غذاخوردن بیرون از خانه هستیم، به‌جای انتخاب رستوران‌های پرآوازه و البته گران‌قیمت، دربارهٔ گزینه‌های ارزان‌قیمت‌تر و البته مناسب پرس‌وجو کنیم. این‌روزها با جست‌وجویی ساده در اینترنت، می‌توانیم فهرستی از غذاخوری‌های ارزان و با کیفیت خوب به‌راحتی پیدا کنیم.

۱۰. فقط موادغذایی واجب را تهیه کنیم

بیایید قرار بگذاریم طی هفت روز آینده، فقط چیزهای واجب را بخریم و سراغ آدامس یا اسپرسو نرویم. در پایان این هفت روز هم پولی را که معمولا بابت این چیزها می‌دادیم، کنار بگذاریم. اگر از پس هفتهٔ اول برآمدیم، همه با هم به‌سراغ هفتهٔ دوم می‌رویم.

۱۱. دست‌های‌مان را از جیب بیرون نیاوریم

تحقیقی حاکی از آن است که هرقدر بیشتر چیزی را در دستمان نگه داریم، تمایل‌مان برای داشتن آن بیشتر می‌شود، و در نتیجه احتمال بیشتری دارد که آن را بخریم. تحقیق مذکور می‌گوید این احساس بعد از فقط ۳۰ ثانیه نگه داشتن آن محصول در دستمان، ما را مجبور به اقدام می‌کند. پس از این به بعد به فروشگاه که می‌رویم، دست‌های‌مان را از جیب بیرون نیاوریم، مگر اینکه به یکی از اقلام فهرست خرید برسیم.

۱۲. آهسته‌تر حرکت کنیم

کارشناسان می‌گویند هرقدر که سرعت خودرو افزایش پیدا کند، سوخت بیشتری هم می‌سوزاند. از طرف دیگر جریمهٔ سرعت بالا هم واقعا بالا است! پس لطفا بیایید کمی آهسته‌تر برانیم.

۱۳. وسایل بی‌استفاده را به پول تبدیل کنیم

هرکسی وسایلی دارد که می‌تواند بفروشد. به‌طور مثال لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشیم و فقط در کمد تلنبار شده‌اند. چنین چیزهایی را می‌توان از طریق وب‌سایت‌های فروش اجناس دسته‌دو عرضه و به پول نقد تبدیل کرد. بعد هم آن را پس‌انداز کنیم تا وسایل واجب را با آن پول بخریم.

۱۴. تخفیف‌ها را پس‌انداز کنیم

تصور کنید قصد خرید یک تلویزیون را داریم و با پرس‌وجو از آشنایان، توانسته‌ایم تلویزیونی بخریم که یک میلیون تومان کمتر از قیمت موردانتظارمان بوده است. این یک میلیون تومان را که آمادهٔ پرداختش بودیم، پس‌انداز محسوب کنیم. بعد از مدتی، از پولی که توانسته‌اید پس‌انداز کنید واقعا متعجب خواهید شد.

۱۵. یک درصد بیشتر پس‌انداز کنیم

بیایید قرار بگذاریم از این به بعد فقط یک درصد بیشتر پس‌انداز کنیم. مثلا اگر تا امروز ۱۰۰ هزار تومان در ماه پس‌انداز می‌کردیم، از این به بعد ۱۰۱ هزار تومان پس‌انداز کنیم؛ چنین پس‌اندازهایی در گذر زمان، به رقم‌های قابل‌توجهی تبدیل می‌شوند.

این‌ها ۱۵ راه کوچک برای پس‌اندازهای مختصری بودند که در گذر زمان به رقم‌های بالایی تبدیل می‌شوند. اما ما دوست داریم نظر شما را هم بدانیم. کدام‌یک از این راه‌ها به‌نظرتان قابل‌اجراتر هستند؟ آیا شما هم راهی برای پس‌انداز دارید که به این فهرست اضافه کنید؟

منبع/چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا