اجتماعیمقالات

گرمخانه‌، راهی برای نجات خیابان‌‌خواب‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کوه‌چنار

به گزارش چنارنیوز، در هر جامعه‌ای، افراد بی‌خانمان به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین و حاشیه‌ای‌ترین گروه‌های جامعه‌ی شهری محسوب می‌شوند که توانایی اندکی برای ساماندهی زندگی طبیعی خود دارند و در تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای مادی و اجتماعی خود دچار بی‌ثباتی و محدودیت هستند و همچنین، فاقد حمایت‌های ضروری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، امنیتی و روانی می‌باشند.

بی‌خانمان‌های مزمن، اغلب موقعیت‌های خطرناکی مانند بیماری‌های روانی، اعتیاد و فقر را تجربه می‌کنند. همسویی و تلفیق دو مشکل عمده فقر و هزینه‌های فزاینده مسکن، ارتباط تنگاتنگی با بی‌خانمانی دارد.

هر چند که آمار دقیقی از تعداد افراد بی‌خانمان در شهرستان کوه‌چنار وجود ندارد اما اینگونه به نظر می‌رسد که درصد کمی از جمعیت شهر با معضل بی‌خانمانی رو به رو هستند و همین مسأله، امکان هر چه بیشتری را جهت خدمات رسانی و کمک به این عزیزان فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:
با کسی که به خودکشی فکر می‌کند چطور حرف بزنیم

بی‌خانمانی، علاوه بر اینکه باعث مخدوش شدن چهره‌ی شهر می‌شود، یکی از آسیب‌های اجتماعی پیچیده و چند وجهی است، خیابان‌خوابی خطرات بسیاری را برای این افراد به همراه دارد و اغلب آنها قربانیان خشونت، جنایت و تعرض واقع می‌شوند و بهره چندانی از نظام‌های حقوقی و حمایتی پلیس نمی‌برند و حتی نهادهای حکومتی آنها را متهمان اصلی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانند.

بنابراین بسیار پسندیده و ضروری است که مدیران شهری با تأمین گرمخانه‌ها، فضایی را جهت اسکان افراد بی‌خانمان و نیازمند که از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، مهیا کرده و در آن امکانات درمانی، خدماتی، نظافت و استحمام را فراهم کند، همینطور بکارگیری از مددکاران اجتماعی و بهره‌گیری از مشاوران در جهت بهبود وضعیت روحی_ روانی آنها می‌تواند گام مؤثری در جهت کمک و پیشگیری از آسیب هر چه بیشتر این افراد و هدایت آن‌ها به سمت زندگی سالم باشد. این اقدام زمینه‌ساز کاهش هر چه بیشتر آسیب‌های اجتماعی و کمک به شهر و شهروندان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا