بخش هادیگرفرهنگیکازرونگردشگریمقالات

چنارشاهیجان قدمتی برابر با ساسانیان

موقعیت مواصلاتی چنارشاهیجان ، جاده شاهی و ارتباط با نواحی مرکزی فلات ایران از قدیم الایام به این منطقه از نظر بعد مواصلاتی با مراکز سیاسی وقت ارزش و اهمیتی دوچندان بخشیده است. از گذشته های دور این شهر اطلاع چندانی در دست نیست اما به احتمال فراوان و به سبب سنگ نوشته های قبور گذشتگان در نزدیکی بهشت زهرای کنونی و آثار باقی مانده از ساسانیان در روستای قندیل، در دوران پیش از اسلام این منطقه تحت تاثیر رونق و شکوفایی بیشاپور کهن قرار داشته است.
تاریخ چنارشاهیجان برخلاف نظرات عده‌ای از دوستان که ظاهرا آن را متعلق به دو دهه اخیر دانسته اند به سالها و بلکه قرن ها پیش و در پیوندی ناگسستنی و تنگاتنگ با شهر تاریخی بیشاپور می رسد. در یکی از قدیمی ترین منابع جغرافیایی متعلق به نزهه المشتاق که به قرن ششم هجری قمری می رسد از شاهیجان یا چنارشاهیجان نیز نام برده است، این امر خود نمودی از قدمت این منطقه می باشد که به دلیل بعد مواصلاتی که از آن طریق به جاده شاهی منتهی می شده است ،می باشد

این امر خود نمودی است از اهمیت این منطقه، که در پیوند با بیشاپور تاریخی بوده است که ادریسی در کتاب خویش به آن اشاره نموده، شایان ذکر است که بر اساس منابع موجود و پس از تخریب و ویرانی بیشاپور مردمان این منطقه در ابتدا به دریس که قدمتی به مراتب بیش از کازرون دارد و همچنین راهبان و سپس کازرون نقل مکان کردند. در حدود نیمه دوم قرن چهارم هجری این اتفاق افتاده است.

علاوه بر مطالب نزهه المشتاق در مورد چنارشاهیجان، گفتنی است که در قرن دوازدهم هجری قمری بار دیگر میرزا حسن فسایی در کتاب ارزشمند فارسنامه ناصری از چنارشاهیجان و گذر فتحعلی شاه و گذر وی از این منطقه و سفر به خوزستان سخن به میان آورده است، همچنین فسایی از نحوه شکل گیری و مهاجرت ساکنین اولیه چنارشاهیجان و دو طایفه میرزا علی و اردشیری که از کهگیلویه و بویراحمد به این منطقه نقل مکان نمودند و بنای شکل گیری اولین سکونت ها جمعیتی را در دوران قاجار گماشته اند، نیز نام می برد.
لذا جمعیت چنارشاهیجان به مرور و پس از یکجانشینی عشایر کوچ رو قشقایی و طوایفی از لرهای بویراحمدی و ممسنی بیشتر از قبل گردید ه است.
بیان و عملیاتی نمودن راهکار های مناسب در چنین شرایط بحرانی که درگیری طوایف و اقوام گوناگون شهرستان کازرون را هدف قرار داده است بسیار بجا و راهگشا میتواند باشد. تعدیل خواسته های موافقان جدایی و همچنین در طرف مقابل بازنگری عملکرد چندین و چند ساله متولیان امر در سطح شهرستان کازرون که ریشه در تبعیض هایی تحت عنوان توزیع نامتناسب قدرت و ثروت داشته ودارد از بهترین راهکارهای پیش رو برای برون رفت از بحران بوجود آمده می باشد
پژوهشگر و محقق مجتبی محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا