اجتماعیاخبار ایرانبخش هاکازرون

ایجاد تنوع، راه‌حل مشکل تک محصولی عشایر

به گزارش چنارنیوز، روح‌الله بهرامی امروز در همایش تکریم و تجلیل از شبانان و گله‌داران نمونه عشایر فارس با تبریک پیروزی جبهه مقاومت در سوریه با بیان اینکه ۱۲ و نیم درصد از کل عشایر کشور در استان فارس است، اظهار داشت: استان فارس قطب عشایر کشور بوده و ۳ونیم درصد از جمعیت استان فارس مربوط به این قشر از جامعه است.

وی با اشاره به اولویت تولید و اشتغال برای جامعه عشایر گفت: ۲۵ درصد از گوشت قرمز و ۴۴ درصد از صنایع‌دستی و تولیدات بر دوش عشایر است.

مدیرکل امورعشایر استان فارس ساماندهی کانون اسکان و مراتع را از برنامه‌های این نهاد دانست و ابراز امیدواری کرد که حداقل امکانات را بتوانند برای عشایر فراهم کنند.

بهرامی پراکندگی جمعیت و صعب‌العبور بودن مناطق عشایری را دلیل برخی شاخص‌های پایین‌ امکانات عشایر عنوان کرد و افزود: تلاش داریم در برنامه ششم توسعه هر ساله پنج‌درصد این شاخص‌ها را افزایش دهیم.

مدیرکل امورعشایر استان فارس گفت: عملیات اجرایی اسکان به دلیل مشکل خشکسالی در زمین تحویل داده شده در قطب‌های مخالف امکان بهره برداری در آنها میسر نشده و این امر را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی گفت: در حوزه مرتع و حفاظت از منابع طبیعی با کمک خود عشایر صورت خواهد گرفت، همچنین تسهیلات کم بهره برای بهره‌بردارها بمنظور تامین گوشت‌قرمز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امورعشایر استان فارس با بیان اینکه در حوزه اقتصاد عشایر برای برون رفت از مشکل تک محصولی، با ایجاد تنوع محورهای مختلف این موضوع را دنبال می‌کنیم افزود: در حوزه گردشگری و بوم گردی در بخش حمایت از صنایع دستی، گیاهان دارویی و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان خدماتی به منظور جلوگیری از تک محصولی و تخریب مراتع در این حوزه‌ها به عشایر کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر اظهار داشت: عمده این خدمات بحث آبرسانی است که سالانه یک‌میلیون مترمکعب با ۴۶ دستگاه در استان به عشایر آبرسانی می شود.

بهرامی در پایان گفت: ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم توسعه ایجاد شده که امیدواریم در سال‌های جاری با همکاری هم در تولید و اشتغال جامعه عشایری نقشه خوبی ایفا کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: ایمان احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا