آموزشدیگر

عاداتی که موجب آفتاب سوختگی می‌شوند

مصرف برخی عطرهای خاص، عدم استفاده از عینک آفتابی، مصرف بعضی از داروها مانند راکوتان، عدم استفاده از کرم ضدآفتاب، کمبود برخی مواد غذایی و شرایط بد آب و هوایی از عواملی هستند که شما را در معرض آفتاب سوختگی و در مراحل شدیدتر، مشکلات حاد پوستی و چشمی قرار خواهند داد.

عدم استفاده از کرم ضدآفتاب تنها دلیل قرار گرفتن شما در معرض آفتاب سوختگی نخواهد بود، بلکه عادات دیگری نیز هستند که می‌توانند پوست شما را مستعد چنین شرایطی کنند. در اینجا به اشتباهات رایجی که موجب دچار شدن شما به آفتاب سوختگی و در مراحل شدیدتر، مشکلات حاد پوستی و چشمی خواهد شد اشاره می‌کنیم…

 

۱  استفاده از محصولات مراقبت از پوست خاص

بسیاری از محصولات ضد چروک (پیری) و ضد آکنه، با نازک کردن لایه خارجی پوست و یا تنظیم تولید ملانین، رنگدانه طبیعی که مانند سپر محافظی در برابر نور خورشید عمل می‌کند، کار می‌کنند.
به برچسب روی این محصولات توجه کنید: اگر محصولی حاوی رتینول یا ویتامین A، گلیکولیک یا سالیسیلیک‌اسید یا هیدروکوئینون باشد، احتمال پوست شما مستعد آسیب در برابر نور آفتاب می‌گردد. در مورد پیدا کردن سایه‌بان، استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشیدن لباس و کلاه محافظ هوشیار باشید. صحبت از محافظت در برابر خورشید است، پس هرگز کرم ‌ضدآفتاب را که بارها توسط درماتولوژیست‌ها (متخصصین پوست) توصیه شده است، فراموش نکنید.

۲  استعمال عطر و اودکلن‌های خاص

باور کنید یا نه، عطرهای خاصی وجود دارند که می‌توانند پوست شما را به نور خورشید حساس‌تر کنند. عطرهای حاوی اسطوخودوس، سدر، رزماری، ترنج و چوب صندل معمولاً حاوی مواد حساس کننده هستند. هنگامی که این عطرها در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث تحریک پوست و افزایش فشار التهابی شوند.

۳  مصرف برخی از داروها

برخی از داروهای خوراکی مربوط به آکنه، مانند ایزوترتینوئین، می‌توانند به شدت خطر بروز آفتاب سوختگی را افزایش دهند. همچنین برخی داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد قارچ‌ها و ضدالتهاب‌ها شناخته شده‌اند که سبب حساسیت به نور خورشید می‌شوند. مطمئن شوید که از پزشک خود بپرسید اگر نیاز است در کنار مصرف داروی تجویز شده، مراقبت‌های بیشتر پوستی را اعمال کنید.

۴  ماشین یا محل استقرارتان

لازم نیست که مستقیماً در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا اشعه‌هایش به شما آسیب برساند. دو نوع اشعه ماوراء بنفش UVB و UVA وجود دارد و در حالی که عبور اشعه UVB پشت شیشه متوقف می‌شود، UVA می‌تواند به شیشه نفوذ کند و به عمق پوست شما وارد شود. کرم ضد آفتاب روزانه بسیار مهم است اگر شما زمان زیادی را در ماشینتان صرف می‌کنید و یا در محل کار نزدیک یک پنجره می‌نشینید.

لایه برداری پوست باعث از بین رفتن لایه‌ای از سلول‌های پوستی مرده می‌شود که خود مانند سپری در برابر نور خورشید عمل می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید لایه برداری پوست را انجام دهید، این کار را به شب موکول کرده و مطمئن شوید که روز بعد از کرم ضدآفتاب استفاده خواهید کرد

۵  رژیم غذایی‌تان

کمبود نیاسین (ویتامین B3) با افزایش حساسیت به نور خورشید همراه است. گوشت، قارچ، بادام زمینی، و غلات غنی شده دارای نیاسین بسیار بالایی هستند. از سوی دیگر، میوه و سبزیجاتی مانند لیمو، کرفس و جعفری حاوی ترکیبات حساس کننده پوست به نور هستند که می‌توانند به تشدید احتمال آفتاب سوختگی منجر شوند.

۶  به خطر افتادن سیستم ایمنی بدن

بیماری‌ها یا درمان‌هایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست و افزایش احتمال آسیب‌های خورشید قرار می‌دهند.
مثال‌ها شامل سرکوب ایمنی برای درمان لوپوس شدید، پسوریازیس یا مشکلات روماتولوژیک، شیمی درمانی یا کنترل ضعیف اچ آی وی.

۷  شرایط بد آب‌وهوا

شما هنوز هم می‌توانید در یک روز سرد و یا حتی ابری دچار آفتاب سوختگی شوید. اغلب ما در روزهای ابری تمایل داریم که کرم‌های ضدآفتاب را کنار بگذاریم، اما تا ۸۰ درصد از اشعه‌های UV خورشید هنوز هم می‌تواند از طریق ابرها عبور کنند. صرف نظر از درجه حرارت، در طول ساعات اوج دما، زمانی که پرتوهای خورشید قوی‌تر هستند (از ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر) از قرار گرفتن در معرض آفتاب دوری کنید و هر روز از کرم‌های ضدآفتاب را حتی در صورتی که بارندگی زیاد است استفاده کنید.

۸  عدم استفاده مجدد از کرم ضدآفتاب

شما باید همیشه بعد از شنا یا تعریق و هر دو ساعت یک‌بار مجدداً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتابی با SPF 30 یا بالاتر و دارای بسته‌بندی‌های بزرگ برای استعمال از آن در سایر نقاط بدن مانند دست‌ها، گردن و پاها، را خریداری نمایید.

۹  استفاده دیرهنگام از کرم ضدآفتاب

زمان، برای کسب بهترین نتیجه از کرم‌های ضدآفتاب بسیار مهم است. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ترک منزل، آن را استعمال کنید تا زمان کافی برای رسوخ کردن به پوستتان را داشته باشد. می‌توانید برای مراقبت بیشتر، از لباس‌های محافظ و کلاه استفاده نمایید.

 

 

۱۰  عدم استفاده از عینک آفتابی

خورشید همچنین می‌تواند به چشم‌هایتان آسیب برساند، به خصوص اگر در استخر یا در ساحل باشید. نور آفتاب از آب با شدت دو برابر بیشتر بر چشمانتان اثر می‌گذارد. سایه‌بان‌ها و عینک‌های آفتابی ضد اشعه UV بهترین انتخاب برای محافظت از چشم‌هایتان هستند.

۱۱  فراموش کردن مراقبت از لب‌ها

پوست نازک روی لب‌ها می‌تواند به راحتی از آفتاب سوختگی رنج ببرد و به ویژه خطوط لب و چروک‌های آن بسیار آسیب‌پذیر هستند. برای محافظت از آن‌ها در برابر نور خورشید، از کرم‌های مخصوص دارای SPF استفاده کنید.

۱۲  لایه برداری پوست در هنگام صبح

لایه برداری پوست باعث از بین رفتن لایه‌ای از سلول‌های پوستی مرده می‌شود که خود مانند سپری در برابر نور خورشید عمل می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید لایه برداری پوست را انجام دهید، این کار را به شب موکول کرده و مطمئن شوید که روز بعد از کرم ضدآفتاب استفاده خواهید کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا