آموزشاجتماعیمقالات

ترش کردن یا رفلاکس معده چیست؟/بیشتر بدانید

شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش رفلاکس یا همان ترش کردن بعد از غذا است.

به گزارش چنارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل درانی نژاد پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش رفلاکس یا همان ترش کردن بعد از غذا است که ناشی از برگشت ترشحات اسیدی و مواد غذایی از داخل معده به لوله مری و با احساس داغی، سوزش و گاهی درد پشت جناغ سینه همراه است.

وی ادامه داد: این ترش کردن در حالت طبیعی اتفاق نمی‌افتد، بلکه به علت نوع غذا، حجم غذا و فرم خوردن غذا، به عنوان مثال پرخوری یا خوردن غذا‌های پرچرب، ادویه دار، غذا‌های اسیدی، خوردن قهوه و الکل، کشیدن سیگار، دراز کشیدن پس از غذا اتفاق می‌افتد.

ابوالفضل درانی نژاد تصریح کرد: همچنین افرادی که با معده پر فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند دچار رفلاکس می‌شوند؛ به این علت که مخاط مری مانند مخاط معده، حفاظت و ایمنی کافی را در مقابل اسید ندارد و موجب التهاب و تورم، قرمزی و حتی زخم در ناحیه مری می‌شود که به آن «بارت» می‌گویند.

وی گفت: پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بارت پیش زمینه‌ای برای سرطان مری است و افرادی که دچار چنین مشکلی هستند، بهتر است از دراز کشیدن پس از مصرف غذا پرهیز کرده و از مصرف غذا‌های حجیم و پرچرب و هرگونه پرخوری خودداری کنند.

پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: همچنین از مصرف مایعات زیاد همراه غذا، پرهیز کرده و بیش از اندازه قهوه، شکلات و نوشابه‌های گازدار نخورند و توصیه می‌شود هنگام خواب سر و شانه ها، ۱۵ درجه بالاتر از کمر قرار گیرد.

ابوالفضل درانی نژاد ادامه داد: اگر فردی بیش از ۲ تا ۳ بار، نشانه‌های ترش کردن و جوشش پشت جناغ سینه را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: در صورت سن بالای ۴۰ سال، طول کشیدن علایم بیشتر از ۵ سال، احساس گیر کردن غذا یا کاهش وزن، باید عوارض احتمالی، به کمک اقدامات تشخیصی از جمله اندوسکوپی بررسی شود، اما در صورتی که سن فرد کمتر از ۴۰ سال و مدت آغاز نشانه ها، کمتر از ۵ سال باشد، توصیه می‌شود در دوره‌ای ۴ تا ۶ هفته ای، با تجویز پزشک از دارو‌های آنتی‌اسید استفاده شود.

انتهای پیام/چ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا