آموزشاجتماعیاخبار ویژهدیگرمقالات

ترفند‌هایی برای آنکه آتش داغ تابستان بدنتان را گرم نکند/درمان گرمازدگی

گرمازدگی یکی از عوارض شایع در تابستان است و در برخی موارد خطر مرگ به دنبال دارد به همین دلیل علائم و روش درمان آن را باید بشناسید.


به گزارش چنارنیوز، پایم را از خانه بیرون می گذارم چند قدمی بیشتر نیست که راه رفته ام اما احساس می کنم خیس عرق شده ام، گویی از آسمان آتش می بارد، با خودم می گویم اهالی خوزستان و جنوب کشور چه طور در هوای ۵۰ درجه سانتی گراد گذران زندگی می‌کنند.

در هوای ۴۰ تا ۵۰ درجه گرمازدگی پس از کمی فعالیت طبیعی است، گرمازدگی در هوای داغ تابستان سن و سال نمی‌شناسد و از کوچک تا بزرگ را گرفتار می‌کند، در هوای گرم تابستان گاهی گرمازدگی خطرناک است و می‌تواند حتی به قیمت جان فرد تمام می‌شود.

گرمازدگی بالا رفتن دمای قسمت مرکزی بدن به بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالاست و عوارضی به دنبال دار که سیستم اعصاب مرکزی بدن را گرفتار می کند، گرمازدگی ناشی از تعریق شدید و از دست دادن آب و بالا رفتن دمای بدن  است.

چرا گرمازده می‌شویم؟

آرزو دهقانی دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرمازدگی در فصل تابستان و علائم و درمان آن اظهار کرد: گرمازدگی یکی از موارد اورژانس پزشکی بوده که به‌ خصوص در مناطق گرمسیرکشورمان به صورت شایع دیده‌می‌شود.

وی ادامه داد: محققان می‌گویند بیماری‌های مرتبط با افزایش دمای هوا، زمانی بروز می‌کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد می‌شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نیست و بر اثر تعریق فراوان به علت گرما مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می‌شود، همچنین گاهی عضله‌های مختلف به خصوص عضله‌های جدار شکم دچار انقباض و گرفتگی دردناک می‌شوند که این را وضع ار «کرامپ » ناشی از گرما می‌گویند.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوامل مستعد کننده گرمازدگی بیان کرد: افرادی که به آب و هوای گرم عادت ندارند، ورزش و فعالیت سخت به ویژه در هوای گرم، سن (کودکان و افراد سالمند بیشتر در معرض گرمازدگی هستند)، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، کلیوی و دهیدراتاسیون (از دست رفتن آب بدن)، مصرف برخی دارو‌ها و مواد مخدر خاص مانند کوکائین، الکل، دارو‌های ادرار آور و دارو‌هایی که تعریق را متوقف می‌کنند، از جمله علل تشدید کننده بروز گرمازدگی است.

علائم گرمازدگی را بشناسید

دهقانی با اشاره به علائم گرمازدگی بیان کرد: عرق ریزی شدید، رنگ پریدگی، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، نبض سریعی که در ابتدا قوی است، ولی ضعیف می‌شود، تنفس سریع عمیق که با پیشرفت آسیب کم عمق و ضعیف می‌شود، خونریزی از بینی، کاهش فشار خون، تغییر وضعیت هوشیاری، تهوع یا استفراغ و سردرد و سرگیجه از علایم گرمازدگی است و در صورت درمان نشدن فرد به عارضه مهلک بیهوشی ناشی از گرما زدگی مبتلا می‌شود.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط اورژانسی در گرمازدگی گفت: در صورتی که پوست مرطوب و رنگ پریده باشد یا پوست داغ که خشک یا مرطوب باشد یک اورژانس طبی خطرناک تلقی می‌شود.

اقدامات اورژانسی گرمازدگی که جانتان را نجات می‌دهد

دهقانی تاکید کرد: مهمترین اقدام اورژانس در موارد گرمازدگی سرد کردن بدن است‌  و بدین لحاظ، سرد کردن بدن بیمار را هرچه سریعتر شروع کنید؛ بلافاصله بیمار را از معرض تابش آفتاب دور کنید، لباس هایش را درآورید، بدنش را کاملا با آب سرد مرطوب کنید و سریعاً تهویه هوای سرد را برایش برقرار کنید.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کیسه‌های یخ را زیر دست، دورگردن و اطراف قوزک‌های پای بیمار بگذارید تا عروق بزرگ سطحی را خنک کند. تا وقتی دمای بدن بیمار به‌زیر ۸/۳۷ درجه سانتی گراد نرسیده‌عمل سردکردن را ادامه دهید. در حین‌سردکردن بدن بیمار سر و شانه‌های اورا کمی بالا ببرید و مطمئن شوید که‌ بیمار آرامش دارد.

راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی

دهقانی با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری‌ از گرمازدگی گفت: به طور کلی هر زمان که با افراد مبتلا به آسیب‌های گرمایی مواجه‌ شدید راههای را به منظورپیشگیری آنها توصیه کنید که از جمله آنها می توان به مواردی اشاره کرد، افراد لباس‌هایی آزاد (طوری که‌خیلی سفت و محکم به بدن نچسبد) و لباس‌هایی با رنگ روشن (که اشعه‌آفتاب را منعکس می‌کنند و به تعریق‌بهتر کمک می‌کنند) بپوشند و کلاه‌های‌لبه دار بر سر بگذارند.

وی ادامه داد: افراد از تغییرات ناگهانی هوا مثل‌ورود سریع از ساختمانی که تهویه‌هوای سرد دارد به پیاده‌روی داغ‌خیابان اجتناب کنند، غذا و نوشیدنی‌های خنک‌بخورند و به دلخواه خود به آن‌ها نمک‌بزنند، اگر رژیم غذایی متعادل باشدمعمولا نیازی به قرص‌های نمک‌نیست، در هوای داغ به حد کافی آب‌بنوشند حتی اگر تشنه نباشند.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر مقدور بود از فعالیت در فضای باز در بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ (در ساعات گرم روز) بپرهیزند،  اگر در گرما ورزش می‌کنند بعداز هر نیم ساعت در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنند.

دهقانی بیان کرد: افراد اگر رژیم غذایی بی‌نمک یاکم‌نمک دارند یا اگر یک بیماری مزمن‌ مثل بیماری قلبی،  فشار خون بالا، بیماری قند یا بیماری ریوی دارند، دمای بالا و رطوبت به شدت خطرناک‌ است و باید قبل از این که در هوای داغ‌ یا مرطوب فعالیت غیرمتعارفی انجام‌دهند با پزشک خود مشورت کنند اگر دچار سرگیجه، تهوع، خستگی بیش از حد، سردرد، گرفتگی عضلانی و درد و سوزش معده‌ شدند، باید تحت مراقبت پزشک قرار گیرند.

منبع/باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا