اجتماعیفرهنگی

فقر فضای مناسب برای ارائه “هنر” هنرمندان در چنارشاهیجان

به گزارش چنارنیوز، بی‌شک بالاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است، اساسا فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل میدهد از این رو مراکز فرهنگی در هر استان و شهر می‌تواند به ارتقا سطح فرهنگی و هنری جوانان آن منطقه و استعدادیابی جوانان و نوجوانان کمک بسیاری کند.

درسال‌های گذشته دولت و مسولان شهرستان و حتی شورای شهر و شهرداری شعار کار فرهنگی دادند؛ اما حداقل ما پیشرفتی در گسترش فضای فیزیکی فرهنگی تا حالا ندیدیم.

در بخش چنارشاهیجان و شهر قائمیه هرزمان کاری فرهنگی هنری انجام شود یا باید در مصلی نمازجمعه یا مدرسه یا سالن ورزشی انجام گیرد که هیچکدام از اینها پاسخگو و مناسب این قبیل کارهای فرهنگی هنری نیست.

۱۸اسفند گروهی هنری در تالار قصر قائمیه به اجرای برنامه پرداخت که با وجود استقبال گسترده مردم و اجرای خیلی خوب هنرمندان به علت مناسب نبودن مکان برای تماشای این برنامه و سیستم صوتی بسیار ضعیف، خیلی زود جمعیت آمده پراکنده و به خانه برگشتند.

مشکل اصلی، نبود فضای کافی برای ارائه “هنر” هنرمندان است. وقتی هنر آنها دیده نشود، به طبع دلسرد می‌شوند و یکی از مهم‌ترین گلایه‌ شهروندان و هنرمندان، نبود فضای نمایشگاهی با استانداردهای لازم در چنارشاهیجان است.

قائمیه یک مجتمع فرهنگی با فضای محدود دارد که تعداد محدودی از هنرمندان  در آنجا به فعالیت می‌پردازند.

این مجتمع به صورت بسیار کوچک، به شکل سنتی و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم برای آموزش، نمایش و کارهای فرهنگی ساخته شده و بیشتر کاربری اداری دارد.

البته نیاز است مجتمع فرهنگی، مدیریت فرهنگی هنری برای آن انتخاب شود به گونه‌ای که فرد مدیر، خودش را کامل وقف کارهای فرهنگی هنری کند نه فعالیت‌های دیگر.

بی‌توجی به مسائل فرهنگی به پیکره جامعه آسیب وارد می کندو با توجه به کثرت دانشجویان و فارغ التحصیلان و علاقه‌مندان هنر، فضاهای فرهنگی کم و غیر استانداردی برای ارایه آثار هنری وجود دارد و استقبال مردم از تولیدات هنرهای مختلف به علت نبود سالن مناسب کمتر می‌شود. این نشان می دهد در حوزه فرهنگ وهنر می باید توجه بیشتری به نیاز خانواده ها شود.

به عقیده ما نبود فضاهای فرهنگی و کم توجهی به مسایل هنری می تواند رابطه معنا داری با افزایش خشونت، طلاق، و اعتیاد در جامعه داشته باشد و با توجه به نقش تاثیرگذاری که فرهنگ در جامعه می‌تواند داشته باشد و اهمیتی که در هدایت و شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان دارد انتظار می‌رود متولیان امر فرهنگ دست به کار شده و با ایجاد فضاهای فرهنگی در قائمیه، بستری برای رشد و پیشرفت استعدادهای درخشان این منطقه و شرایطی برای جلوگیری از هرگونه آسیب اجتماعی فراهم کنند.

یادداشت:ایمان احمدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا