تاریخ

خاطراه گیرشمن از خوردن بزکوهی (شکال) در تنگ چوگان

به گزارش چنارنیوز، تانیا گیرشمن همسر گیرشمن در کتاب خاطراتش که با نام “من هم باستان شناس شدم ” چاپ شده می نویسد:

در یکی از روزها که در بیشاپور بودیم خان روستای تنگ چوگان شش بزکوهی که از کوههای اطراف بیشاپور شکار کرده بود به عنوان هدیه برایم ما فرستاد(این عکس آن بزهای کوهی است) چون نمی توانستیم آنها را نگهداری کنیم به آشپزها دستور دادیم برای کارگرانی که دربیشاپور کار می کردند از گوشت آنها غذای مفصلی تهیه کنند.

عکس هیات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پروفسور گیرشمن (نفر چهارم نشسته سمت چپ در کنار همسرش تانیا) که بمدت پنج سال از سال۱۳۱۹-۱۳۱۴ش در بیشاپور حفاری کردند.

کارگرانی که در این حفاریها شرکت داشتند بیشتر از روستاهای اطراف بیشاپور بودند که دو تن از آنها(احتمالا آشپز بودند) در عکس حضور دارند (سمت چپ) امروز هیچ کدام از آنها در قید حیات نیستند.

این عکس در حیاط خانه ای که در همان سالها برای اقامت فرانسویها در بیشاپور ساخته شده بود برداشته شده است این خانه سالها دفتر اداری پایگاه باستان شناسی بیشاپور بود تا اینکه چند سال پیش تخریب شد و به جای آن موزه بیشاپور ساختند.

لازم به ذکر است گیرشمن به غیر بیشاپور در معبد چغازنبیل شوش خوزستان،تپه سیلک کاشان نیز حفاریهای باستان شناسی انجام داد مهمترین آثار او عبارتند از :

کتاب بیشاپور در دو جلد ترجمه دکتر علی اصغر کریمی
کتاب هنر ایران در دو جلد ترجمه دکتر فره وشی
کتاب هنر ایران از آغاز تا اسلام ترجمه دکتر محمد معین
کتاب چغازنبیل در چهار جلد
پروفسور گیرشمن در سال ۱۳۵۸ش در سن ۸۵سالگی در فرانسه در گذشت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا