تاریخکوه‌چنار

تکمیل عملیات حفاظتی سنگ نگاره تنگ قندیل کوه‌چنار

به گزارش چنارنیوز، عملیات حفاظتی سنگ نگاره تنگ قندیل با ایجاد گودال در سه مرحله توسط کارشناسانی از اداره کل میراث فرهنگی با کارشناسی دقیق در بحث وزش باد، بارندگی و دیگر موضوعات انجام شد و نهایتا گودال ها حفر و سایبان جهت حفاظت از این‌ اثر نصب شد.

این‌ اثر تاریخی به مدت ۴۰ سال به طور کامل رها شده بود که اخیرا توسط میراث فرهنگی فنس کشی و دیوارکشی شد و تحت حفاظت کامل می باشد.

این سایه بان با همکاری اداره میراث فرهنگی، فرمانداری، بخشداری مرکزی و شورا و دهیار روستای قندیل نصب شده که سنگفرش شدن راه دسترسی به این اثر تاریخی جهت بهبود رفت و آمد گردشگران می تواند در رونق گردشگری این منطقه کمک کند

یادآور می شویم که در دامنه یک رودخانه تاریخی و فصلی واقع در شمال روستای قندیل از توابع شهرستان‌ کوه‌چنار، اثر تاریخی ارزشمند نقش برجسته ” تنگ‌قندیل ” مربوط به دوره ساسانیان چون‌ مرواریدی زیبا در دل طبیعت بکر این‌ منطقه می درخشد.

بیشتر بخوانید: حکایت نقش برجسته ۱۷۰۰ ساله ی تنگ قندیل چنارشاهیجان

این‌ سنگ‌ نگاره زیبا به ابعاد حدود ۸ متر و ۸۰ سانتی متر در ۲ متر و ۱۰ سانتی متر می باشد که مربوط به دوران ساسانی و صحنه ازدواج امپراتور بهرام‌ دوم ساسانی با ملکه آذر اناهید ملقب به شهبانوی شهبانوان است.

با دیدن این سنگ‌ نگاره با یک صحنه مهرورزانه و عاشقانه ای روبرو هستیم که ملکه آناهید به پادشاه با حالتی فرو تنانه و پوششی کامل که برازنده یک بانوی ایرانی است به پادشاه گل هدیه می دهد.

در این‌ تصویر بهرام دوم در وسط و شهبانو آناهید در سمت چپ قرار دارد و کرتیر یا موبد موبدان در پشت سر بهرام دوم حجاری شده است.

سنگ‌ نگاره نقش برجسته تنگ‌ قندیل از جمله آثار بی نظیر و منحصر به فرد تاریخی در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا