اجتماعیاخبار ویژهکوهمرهگردشگریمحیط زیست

تقدیر گروه‌های محیط زیستی استان فارس از اقدام به بستن کارخانه‌ای که باعث تخریب محیط زیست می‌شد

ریاست محترم دادگستری استان فارس

با سلام و احترام

این تقدیر نامه ی خالصانه و صمیمانه را از جانب دلسوزان و تلاش گران داوطلب عرصه ی محیط زیست و منابع طبیعی دریافت می دارید.

سال ها است افراد و جریان های مختلف به نام رونق تولید و اشتغال زایی و به کام خودشان با ظواهر قانونی و پشت پرده های مسئله دار بر منابع طبیعی این مرز و بوم چنبره زده و سرمایه های نسل امروز و آینده را در جهت منافع خویش پایمال می کنند.

یکی از نمونه های این مسئله، معدن و کارخانه گچ واقع در منطقه حفاظت شده ارژن پریشان و در جوار روستای گاوکشک است که به رغم مخالفت های چندین باره فعالان محیط زیست، جوامع محلی منطقه و حتی برخی نهاد های تخصصی دولتی این معدن و این کارخانه به روال عادی در حال فعالیت بوده و عوارض خود را متوجه جنگل های ارزشمند بلوط و پوشش گیاهی و جانوری منطقه می نماید.

اخیرا اقدام شجاعانه دستگاه قضایی استان فارس که از قلم دادستان شهرستان کوهچنار در جهت توقف فعالیت این معدن جاری شد، موجب خوش حالی اهالی و دلسوزان محیط زیست گشت و به این سبب بهانه ای شد تا ضمن تقدیر از مجموعه ی قضایی استان فارس، حمایت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی این استان را از این مجموعه در جهت برخورد با تخریب گران محیط زیست اعلام داریم.

اگرچه دادگستری استان اطلاعات کافی پیرامون این منطقه و کارخانه ی مذکور را دارا است اما نکاتی چند، در جهت تقویت موضع و بسط موضوع خدمتتان عرض می نماییم:
۱_ وقتی شورای عالی محیط زیست منطقه ای را به عنوان “منطقه حفاظت شده” معرفی و ثبت می نماید نشان از آن دارد که اهمیت این خطه با سایر خطه ها متفاوت بوده و به تبع باید حفاظت از آن متفاوت تر باشد.
اگر حتی به فرض محال، فعالیت معدن کاوی و احداث کارخانه گچ در این منطقه، ظاهرا بر طبق قانون دارای مجوز بوده باشد، آیا نفس این مجوز با فلسفه حفاظت از این منطقه ی ویژه در تعارض نمی باشد؟

۲_طبق قوانین جاری برداشت از هر معدن و اصولا فعالیت معدنی در هر منطقه محدود به مدت زمان خاصی است که این مدت زمان هم بر اساس ظرفیت معدن و هم بر اساس ظرفیت و توان تحمل اکوسیستم منطقه تعیین می گردد و اساسا تمدید این مهلت به صورت مکرر نقض غرض بوده و به نحوی دور زدن قوانین فنی محسوب می گردد.
حال آنکه شاهدیم این معدن و این کارخانه بنا به قول سرمایه گذار چند بار مجوز خود را تمدید کرده است.

۳_ یکی از توجیه هایی که هر طرح عمرانی، تولیدی و … باید داشته باشد توجیه اجتماعی و محلی می باشد. چگونه است که این معدن در منطقه زرخیز گاوکشک فعالیت می نماید در حالی که اهالی و جوامع محلی که ذی نفعان مستقیم این پهنه هستند از وجود آن ناراضی و گله مندند.

۴در پایان فهرستی از عوارض محیط زیستی این کارخانه را خدمتان عرضه می داریم:

۱_تخریب پوشش گیاهی اعم از پوشش درختی و بوته ای بر اثر معدن کاوی، احداث کارخانه، راهسازی جهت تردد ماشین آلات و…

۲‌_ایجاد آلودگی در هوا با تولید گرد و غبار که نشستن این ریزگرد ها بر روی درختان و پوشش گیاهی منطقه موجب آسیب جدی به حیات آن ها می گردد.

۳_کارخانه گچ اصولا دارای کوره هایی برای آماده سازی گچ بوده که این کوره ها موجب ایجاد گرمای غیر طبیعی در منطقه جنگلی می گردد.

۴_آلودگی صوتی ناشی از دستگاه ها و تجهیزات و ماشین آلات آرامش منطقه را برای حیات وحش که اجزاء جدا نشدنی زندگی کره زمین هستند، به هم می زند.

در پایان لازم به تذکر است که فعالان محیط زیست و سمن های تلاش گر در این عرصه هرگز با تولید و ایجاد صنایع مخالف نبوده بلکه همواره بر این باورند که ایجاد صنایع سازگار با محیط زیست از بایسته های توسعه ی پایدار است که آرمان حقیقی ما بوده و خواهد بود.

سعادت روز افزون شما و همکارانتان را در راه خدمت به مردم شریف ایران اسلامی از خداوند بزرگ خواستاریم.

شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس

رونوشت:
دفتر نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شیراز
استاندار محترم فارس
مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان فارس
مدیرکل محترم منابع طبیعی استان فارس
مدیرکل محترم صنعت، معدن و تجارت استان فارس
دادستان محترم شهرستان کوهچنار
دادستان محترم شهرستان کازرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا