آموزشمذهبی

در ماه رمضان چه کار کنیم که تشنه نشویم؟

به گزارش چنارنیوز، وزیر بهداشت دولت نهم در شیراز با بیان اینکه روزه داری از ویژگی های دین اسلام و دارای آدابی است که اگر به درستی رعایت شود، منافع بسیاری برای بدن انسان دارد که در هیچ زمان دیگری قابل به دست آوردن نیست، اظهار داشت: در تحقیقات مولکولی اخیر مشخص شده است که روزه داری سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهد و بدن آماده می شود که با مخاطراتی که تهدیدش می کند مقابله بهتری بکند.

کامران باقری لنکرانی ادامه داد: روزه داری با آداب درست، سیستم ایمنی بدن را در برابر سلول های سرطانی، میکروب ها و سمومی که در اطراف ما هستند، تقویت و ارتقاء می دهد.

وی با اشاره به اینکه در تحقیقات مختلف ۳ تا ۴ سال اخیر مشخص شده است که افرادی که توفیق روزه داری دارند، شانس خیلی کمتری برای ابتلا به آلزایمر دارند، افزود: در ایام روزه داری سلول های بدن برای مصرف بهتر غذا نیز آموزش می بینند.

باقری لنکرانی گفت: برای مصرف غذا در سلول نیاز به انسولین داریم، خیلی ها به دلیل چاقی یا وجود سموم مقاومت در برابر انسولین پیدا می کنند اما از اثرات مفید روزه این است که مقاومت به انسولین در سلول های بدن کاهش پیدا می کند، هورمون های بدن تنظیم می شود و در مجموع یک ناتوانی کلی برای بدن ایجاد می شود.

این پزشک حاذق شیرازی تاکید کرد: در ایام ماه رمضان سحری مثل یک وعده صبحانه باید میل شود، زیاد خوردن و بلافاصله خوابیدن بعد از سحر درست نیست؛ افطار هم باید مختصر و پس از آن شام میل شود.

وی ادامه داد: چون روزها بلند و احتمال تشنگی نیز زیاد است، در وعده سحر باید مواد غذایی که آب را در دستگاه گوارش می توانند نگه دارند، میل شود؛ طالبی، کاهو و سیب کمک می کنند تا تحمل تشنگی در روزه دار افزایش پیدا کند.

وزیر بهداشت دولت نهم افزود: مصرف برخی مواد غذایی در طول روز فرد را تشنه می کند، پیاز و خربزه املاح زیادی دارد که مصرف آن ها در وعده سحری موجب تشنگی در طول روز می شود، غذاهای شور هم خوب نیستند.

به گفته وی این باور که خوابیدن در کل روز باعث کمتر اذیت شدن روزه دار می شود هم درست نیست.
باقری لنکرانی با بیان اینکه روزه باوجود اثرات خوب برای برخی ها امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: کسانی که بیماری کبدی جدی دارند نمی توانند روزه بگیرند چون اولین واکنش بدن به گرسنگی آزاد شدن مواد قندی است که در کبد ذخیره شده است.

وی ادامه داد: کسانی که برای کنترل قند خون مجبور به استفاده از انسولین هستند، وقتی که روزه بگیرند قند خونشان کاهش و دچار عوارضی می شوند.

این پزشک حاذق شیرازی ابراز داشت: برخی بیماری های گوارشی در ماه رمضان اگر درست روزه داری کنیم بهبود می یابد، مثلا بیماری روده تحریک پذیر، در این بیماری انقباضات دستگاه گوارش نامنظم می شود که ریشه مهم آن در حالات روحی و تنش های فکری افراد است و بعضی عوامل محیطی نیز در به وجود آمدنش نقش دارند.
وی افزود: بیماری دیگری به نام رفلاکس نیز با آداب درست روزه داری صحیح بهبود می یابد، رفلاکس برگشت اسید معده به داخل مری و بیماری شایعی است که حدود یک پنجم میانسالان کشورمان به آن مبتلا هستند. 

منبع/خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا