آموزشاخبار ایراناخبار جهاناخبار ویژهدیگر

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

در حالی که کره جنوبی و ایتالیا در آغاز مواجه با ویروس کرونا روی یک خط نمودار بودند، امروز کره جنوبی آمار کاهش جالبی در مبارزه با این آلودگی ارائه داده است.


به گزارش چنارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در روز سوم ماه مارس یعنی سیزدهم اسفند سال قبل اعلام شد که ۵۱۸۶ نفر در کره جنوبی به ویروس کرونا آلوده شده اند و ۳۲ نفر هم فوت شده اند.

کره جنوبی بعد از چین دومین کشوری بود که گرفتار کرونا ویروس یا به عبارت دقیق‌تر کووید ۱۹ شده بود و با ۵۰ میلیون نفر جمعیت هر روز بیش از ۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا ویروس شناسایی می‌شدند. کره جنوبی و ایتالیا تقریبا به طور یکسان گرفتار کرونا شدند و در روز سوم ماه مارس تعداد کسانی که در ایتالیا کرونایی شده بودند ۲۵۰۲ نفر بود.

در آغاز اگر چه وضعیت در کره جنوبی به مراتب بدتر بود، اما امروز می‌بینیم که کرونا ویروس در کره جنوبی تحت کنترل گرفته شده و آمار ابتلا به کرونا هر روز کمتر می‌شود و سیر نزولی پیدا کرده است. مردم کره جنوبی دوباره توانستند به خیابان‌ها بیایند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

کره جنوبی کرونا ویروس را چگونه شکست داد؟

پس از پیدایش کرونا ویروس، اولین کاری که دولت کره جنوبی انجام داد این بود که به سراغ ۴ شرکت بزرگ داروسازی در داخل مرز‌های خودش رفت و برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا ویروس برای آن‌ها مجوز صادر کرد و در عرض ۱۷ روز این کیت ساخته شد و در تمام کشور شبکه‌ای از لابراتور‌های تست کرونا ایجاد شد به گونه‌ای که ظرفیت تست روزانه به ۲۰ هزار نفر رسانده شد.


بیشتر بخوانید: کرونا از کوه‌چنار می‌رود، مهربانی می‌ماند


این کیت‌های تشخیص به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفت یعنی ۴۰ برابر ژاپن و ۱۲۰ برابر آمریکا تست روزانه انجام دادند. برای اینکه بتوانند نتایج این تست‌ها را بررسی کنند در سطح کشور ۹۶ عدد لابراتوار ایجاد کردند.

پزشکان و پرستاران کره جنوبی با پوشش‌های مخصوص به صورت خستگی ناپذیر فعالیت کردند تا جایی که وقتی ماسک و عینک خود را برمی داشتند آثار قرمزی و زخم بر چهره آن‌ها نمایان می‌شد، اما آن‌ها روی زخم‌ها را چسب زخم می‌زدند و به خدمت رسانی ادامه دادند.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

دولت کره جنوبی همچنین جهت انجام تست کرونا برای جلوگیری از هجوم مردم به بیمارستان‌ها و انتقال ویروس به یک دیگر بیش از ۱۰۰ لابراتوار سیار ایجاد کرد که به همه محله‌ها رفتند و کیت تست کرونا را در بین اهالی توزیع کردند و تست گرفتند.

در جاده‌ها و اتوبان‌ها ایستگاه‌های تست کرونا تاسیس شد و در این ایستگاه‌ها از راننده‌ها و سرنشینان تست کرونا گرفته شد و در حین تست هم حتی به رانندگان اجازه داده نشد تا از اتومبیل هایشان پیاده شوند. در کره جنوبی فقط دولت با کرونا ویروس مبارزه نکرد؛ بلکه ملت هم با دولت همکاری و همراهی کردند.شهروندان کره جنوبی در تهیه و بسته بندی ماسک‌ها داوطلبانه کمک کردند و مردم به صورت خود جوش کمک‌های خیر خواهانه خودشان از قبیل پول و ماسک را اهدا کردند حتی صاحب خانه‌ها مبلغ اجاره را کم کردند و یا به طور کامل بخشیدند.

از همان روز‌های آغازین شروع کرونا ویروس بنا به تقاضای دولت، مردم از تماس با یک دیگر خود داری کردند و کوچه‌ها و خیابان‌ها برای چند هفته خالی از جمعیت شدند و حتی برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف از جمله تئاتر و مسابقات بدون تماشاگر اجرا شدند و مراسم فارغ التحصیلی دبیرستانی‌ها هم فقط با حضور خود محصل‌ها و مسئولان مدارس برگزار شدند و برای والدین آن‌ها این امکان فراهم شد تا بتوانند مراسم را از طریق یوتیوب به طور زنده تماشا کنند.


بیشتر بخوانید: توصیه‌های کاربردی برای روز‌های کرونایی در خانه/ چگونه مانع ورود کرونا به منزل شویم؟


یک دانشجوی کره‌ای هم یک اپلیکیشن موبایل ساخت که بسیار جالب بود ، در این اپلیکیشن کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بود می‌توانستند به طور ناشناس موقعیت خود را در اپلیکیشن اعلام کنند و دیگران هم می‌توانستند از روی نقشه‌ای که نرم افزار نشان می‌داد، بفهمند که آیا شخص کرونایی در نزدیکی یا مسیر آن‌ها هست یا نه؟ تا بتوانند بیشتر دقت کنند و از حضور در آنجا دوری کنند.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

میزان دقیق بودن تست کرونا در کره جنوبی ۹۸ درصد اعلام شده و تست کرونا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن پس از ۵ الی ۶ ساعت مشخص خواهد شد. اگر نتیجه تست منفی باشد به فرد پیامک فرستاده می‌شود، اما شخصی که تست کرونای آن مثبت باشد با او تماس تلفنی گرفته و توصیه‌های لازم به او داده می‌شودُ همچین بلافاصله برای او پرونده پزشکی تشکیل و شخص در منزل خود قرنطینه می‌شود. دارو‌ها و لوازم مورد نیاز هم از طرف دولت برای او تامین می‌شود؛ زیرا بستری کردن همه اشخاص در بیمارستان‌ها خطر شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش اضطراب‌های روانی ناشی از ورود کرونا به ایران


علاوه بر این از طریق بررسی دوربین‌های مدار بسته تمامی محل‌هایی که فرد آلوده در دو هفته قبل به آنجا رفته  یا با دیگران تماس داشته شناسایی می‌شود. افرادی که با او در تماس بودند در صورت لزوم قرنطینه می‌شود و محل‌هایی هم که رفته است ضدعفونی می‌شوند.

به عنوان مثال وقتی مشخص شد یکی از بیماران شناسایی شده کرونایی به یک مرکز خرید رفته بوده آن مرکز خرید به مدت ۲ روز تعطیل و تمام مغازه‌ها و اشیای موجود در آن‌ها ضدعفونی شده اند. دولت همچنین در عرض چند روز تمام ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده بازار‌های داخلی را خریداری کرد و در عرض یک هفته میلیون‌ها عدد ضدعفونی کننده و ماسک را به طور رایگان بین مردم خود تقسیم کرد.

دولت قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده را کنترل کرد و اجازه نداد سودجویان قیمت آن را افزایش دهند همچنین اعلام کرد کسانی که بازار سیاه ماسک ایجاد کنند و گران فروشی یا احتکار کنند مبلغ ۴۲ هزار دلار جریمه و تا ۲ سال زندانی می‌شوند.

در مهار کرونا مردم کره جنوبی بسیار آگاهانه رفتار کردند و هنگام بیرون رفتن از منزل یا محل کار همیشه از ماسک استفاده کردند. بر اساس اعلام دولت کارفرمایان می‌بایست در طول ساعات کاری ۲ بار در روز باید درجه حرارت بدن کارمندان و کارگران خود را اندازه گیری کنند و هر روز محل کارشان را ضدعفونی کنند.

به کارفرما‌ها آگاهی‌های لازم داده شد تا در صورتی که یکی از افراد به آن‌ها علائم کرونا را بروز داد چه کار‌هایی باید انجام دهند؟ به این ترتیب دولت این امکان را فراهم کرد تا کار‌ها تعطیل نشوند و زیان اقتصادی به حداقل برسد. با این همه اقداماتی که انجام شده در کره جنوبی حدود یک میلیون امضاء جمع آوری شد و خواستار استعفای رئیس جمهور خودشان شدند آن هم به این دلیل که کرونا ویروس وارد این کشور شده است.

وضعیت اروپا در برابر کرونا چگونه است؟

ایتالیا از نظر شیوع و نرخ مرگ و میر وضعیت بسیار وخیمی دارد طوری که حتی ارتش این کشور کاروانی از ماشین‌های نظامی را برای حمل اجساد فوت شدگان کرونایی بسیج کرد. تعداد افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شد بسیار بیشتر است طوری که پزشکان اعلام کردند که تقریبا همه تست‌ها مثبت می‌شوند.


بیشتر بخوانید: هانتا ویروس که بعد از ‎کرونا پیدا شده چیست و چه علائمی دارد؟


وقتی اوضاع بسیار وخیم شد ابتدا بخش شمال ایتالیا قرنطینه شد، اما ساکنان آن مناطق پیش از اجرا برای فرار از قرنطینه به بخش جنوبی کشور هجوم بردند که این اقدام آن‌ها باعث گسترش شیوع کرونا به سراسر ایتالیا شد و بعد هم کل کشور قرنطینه شد، اما دیر شده بود؛ چرا که کرونا ویروس در سراسر ایتالیا پخش شده بود. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، اما مردم آن را فرصتی برای استراحت و تفریح دانستند و به خیابان‌ها سرازیر شدند، اما با شرط و شروط هایی:

۱_ باید برگه‌ای به همراه داشته باشند که آدرس منزل و دلیل بیرون آمدن آن‌ها از خانه روی آن نوشته شده باشد.

۲_ همچنین هر شخص از اشخاص دیگر حداقل ۱ متر فاصله را رعایت کند و رعایت فاصله توسط پلیس هم کنترل می‌شود.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

به غیر از سوپرمارکت و داروخانه‌ها تمام مغازه‌های دیگر تعطیل شدند و داخل این مارکت‌ها و داروخانه‌ها هم علامت گذاری شدند که مشتریان باید از طریق این علامت‌ها فاصله خودشان با یک دیگر را حفظ کنند. در داروخانه‌ها ورود همزمان بیش از ۲ نفر ممنوع اعلام شد و در سوپر مارکت‌های بزرگ ورود همزمان بیش از ۲۰ نفر ممنوع شد. کسانی هم که برای ورود در صف نیستند باید فاصله حداقل ۱ متر را رعایت کنند و سفر‌های بین شهری  توسط نظامیان کنترل می‌شود.

برای رفتن به شهری دیگر اجازه مخصوص باید گرفته شود. دولت اعلام کرد کسانی که بدون مجوز خاص از شهر خارج شوند تا ۳ ماه زندان و به پرداخت ۲۰۶ یورو جریمه محکوم می‌شوند. کسانی هم که بدون هیچ دلیلی از منزل خارج شوند ۲۰۲ یورو جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا