اجتماعیاخبار ایراناخبار ویژهسیاسیکازرون

بررسی تایید صلاحیت‌های کاندیدها در حوزه انتخابیه کازرون و کوهچنار

به گزارش چنارنیوز، بررسی فضای دو شهرستان کازرون و کوه‌چنار و پیگیری اخبار انتخاباتی حاکی از آن است که هر یک از جناح‌ها هنوز برای ورود چهره‌های مهم و تاثیرگذار خود به میدان رقابت‌ها با اما و اگرهایی مواجه هستند.

 برخی نیروها تمایل ندارند که در انتخابات مجلس مشارکت حداکثری رخ دهد، زیرا با پایین‌آمدن مشارکت، خودشان روی کار می‌آیند. برخی تندرو‌ها به دلیل پایین‌بودن سرمایه ‌اجتماعی‌شان در شرایطی پیروز می‌شوند که مشارکت کم باشد.

گاهی هم برخی برای تأمین این هدف موانع متعددی برابر انتخابات آزاد قرار می‌دهند و نمی‌گذارند همه صداها در انتخابات حاضر باشند.

نحوه ورود شورای نگهبان به بحث تایید صلاحیت ها با نزدیکی به هر انتخابات به بحثی پرچالش میان فعالان سیاسیِ جناح های مختلف و اعضای شورای نگهبان تبدیل می شود. به خصوص برخی جریان‌ها که معتقداند از گذر نظارت استصوابی همیشه متضرر می شود. در این رابطه انتخابات مجلس دهم را مثال می زنند که نتوانستند با گزینه های اصلی خود وارد کارزار انتخابات شوند و نهایتا بخشی از دلایل عملکرد ضعیف این مجلس را همین مسئله می‌دانند.

عرصه انتخابات آینده می‌تواند موجب افتخار دیگری برای شهرستان‌های کازرون و کوه‌چنار و کشور باشد، به شرط اینکه قانون و اخلاق و آداب اسلامی در آن رعایت شود و در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشیم

پیشرفت و توسعه این دو شهرستان‌ در حفظ وحدت مردم، تصمیم‌گیری‌های عاقلانه و منطقی و افزایش انگیزه‌های مردم برای حضور و حمایت از انقلاب و نظام است.

با ورود برخی کاندیداها نام آشنا که از پایگاه‌های بزرگ اجتماعی بین مردم برخوردار هستند، با تایید صلاحیت شدنشان قطعا انتخابات پرشورتر و با مشارکت بالا را شاهد خواهیم بود.

احساس تکلیف تعداد زیادی از چهره های برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم نیز خود داستان دیگری است.

شکسته شدن رکورد ثبت نام در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین حضور چهره های گوناگون در انتخابات در حوزه انتخابیه کازرون و کوهچنار باعث حیرت همگان شده است. در حالی که برخی این گستردگی حضور و تنوع را فرصتی برای افزایش مشارکت سیاسی دانستند برخی هم نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

در بین نامزدهای کنونی، خیل عظیمی انسان وارسته و علاقمند به نظام و ایران و پاک دست و مردم دوست وجود دارند که مجوز حضورشان می تواند ضمن تزریق نشاط و امید به جامعه، زمینه مشارکت حداکثری را فراهم آورد. اگر صلاحیت دارهای واقعی فرصت حضور پیدا کنند، فرصت بر ریاکاران و نفاق افکنان مسدود خواهد شد و رقابتی اخلاقی را شاهد خواهیم بود. در چنین فرضی، رقابت، برد- برد است.

چرایی این همه اشتیاق و تیپ شناسی نامزدها، تحلیلی مستقل می طلبد اما اکنون نگاه ها به پروسه تعیین صلاحیت هاست. بی تردید مراجع مربوطه با این حجم پرونده و نامزد در مهلت زمانی باقی مانده، با مشکل روبرو هستند. تشخیص عادلانه و ناظر به حق الناس و مرضی رضای حضرت حق، کاری بس دشوار و ان‌شاءالله شدنی است. 

یک نظر

  1. نوشته خوبا تایید نشدن این مجلس ضعیف بود، منظورت این رضازاده، مطهری، لاریجانی، محمود صادقی، محمدرضا عارف ضعیفند؟؟ برا بهانه گیر همیشه بهانه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا