تاریخکوه‌چنار

سرنوشت هنرمند سنگ تراش دوسیرانی ساکن دشمن زیاری

تیمور گورکانی متولد ۲۹ اسفند ۱۲۸۰ است،گورکانی جوانی رشید وبا ایمان ساکن روستای مشایخ دشمن زیاری و زادگاهش روستای دوسیران بود . که در دوران مجردی به روستا مشایخ مهاجرت می کند. با مهاجرت مرحوم گورکانی به روستای مشابخ وقتی مردم روستا متوجه هنرهای وی شدند از بازگشت وی ممانعت و خواستار زندگی در این روستا شدند. مرحوم گورکانی مشهور به ملا تیمور قاری قرآن واستاد هنرمند چیره دست ( سنگ تراش ) بود. هنر دست مرحوم گورکانی شامل:ساخت حدود ۲۰ کارخانه شیره پزی در دل سنگ های باغات منطقه وهزارهان غلطک،جوغن یا همان هونگ سنگی به همراه سنگ قبر در قالب شیر سنگی که بر روی قبر مردان سر شناس نصب شده است می باشد. آسیاب دستی یا بردر وسیله ای که گندم وسایر دانه ها را آسیاب می کرده است از هنرهای استادچیره دست سنگ تراش است. هزینه ساخت سنگ تراشه ها اختیاری و بر اساس تمکن مالی افراد بود. به گفته یافراد محلی به دلیل نبودن مدرسه ملا تیمور قرآن را از حفظ تدریس می کرد.

سنگ تراش دوسیرانی

به گزارش چنارنیوز به نقل از خبر نورآباد وقتی که به منطقه دشمن زیاری سفر کنید با سنگ تراشه های هنری روبرو خواهید شد که در صورت اهتمام مسئولین مربوطه می توانست در فهرست آثار ملی قرن حاضر ثبت گردد.

خالق این اثرهای زیبا مرحوم تیمور گورکانی است. تیمور گورکانی متولد ۲۹ اسفند ۱۲۸۰ است،گورکانی جوانی رشید وبا ایمان ساکن روستای مشایخ دشمن زیاری وزادگاهش روستای دوسیران بود . که در دوران مجردی به روستا مشایخ مهاجرت می کند. با مهاجرت مرحوم گورکانی به روستای مشابخ وقتی مردم روستا متوجه هنرهای وی شدند از بازگشت وی ممانعت و خواستار زندگی در این روستا شدند. مرحوم گورکانی مشهور به ملا تیمور قاری قرآن واستاد هنرمند چیره دست ( سنگ تراش ) بود.

استاد سنگ تراش سرنوشت پر فراز و نشیبی دارد، ملا تیمور با یک خانواده اصیل مشایخی پیوند ازدواج را برقرار می کند،آن گونه که خانم مرصع گورکانی می گوید مادرش به دلیل نبود امکانات یک فرزند دوقلو را ابتدای زندگی مشترک خود و ملا تیمور از دست می دهد. این اتفاق باعث می شود که ملاتیمور از زندگی دلسرد شود و قصد ترک خانه و کاشانه را داشته است. سرانجام با پادرمیانی ریش سفیدان گورکانی به زندگی در روستای مشایخ ادامه می دهد.

سنگ تراش دوسیرانی

هنر دست مرحوم گورکانی شامل:ساخت حدود ۲۰ کارخانه شیره پزی در دل سنگ های باغات منطقه وهزارهان غلطک، جوغن یا همان هونگ سنگی به همراه سنگ قبر در قالب شیر سنگی که بر روی قبر مردان سر شناس نصب شده است می باشد. آسیاب دستی یا بردر وسیله ای که گندم وسایر دانه ها را آسیاب می کرده است از هنرهای استادچیره دست سنگ تراش است. هزینه ساخت سنگ تراشه ها اختیاری و بر اساس تمکن مالی افراد بود. به گفته یافراد محلی به دلیل نبودن مدرسه ملا تیمور قرآن را از حفظ تدریس می کرد.

حمزه پارسایی از اهالی مشایخ درباره مرحوم گورکانی می گوید :وی تسلط کامل بر تاریخ اسلام داشت،همچنین اهل منطق و مباحثه و صاحب گفتار در زمینه سخنان کوتاه و آموزنده بود.استاد سنگ تراش سرانجام در ۲۷ مهر ۱۳۷۸ برای همیشه چشم از جهان فرو بست.

گزارش از اصغر پارسایی

‫۲ نظرها

  1. نباشدهمی نیک وبدپایدار/همان به که نیوی بود یادگار
    درازاست دست فلک بربدی/همه نیکویی کن اگر بخردی
    روحش شاد ویادش جاویدان ،اینگونه کارهای هنری ازقبیل مجسمه سازی بسیار ماندگار وجژء میراث فرهنگی ایران ماست وشادروان گورکانی هنر مند بزرگیست که متاسفانه آنطوریکه شایسته است ازاو یاد نشده ودرگمنامی مانده است ای کاش مسئولین مربوطه ترتیبی اتخاد می کردند تا از آثاراین هنرمند بیشتر وبه نحواحسن مراقبت شود اگر این هنرمند متعلق به کشوری مانند ترکیه بود سالانه هزاران توریست رابه اون سمت می کشاندند

  2. مطلب جالبی بود .سنگ تراشی واقعا یک هنر ظریف با زحمت زیاد هست که مهارت خاص خودش رو میطلبه. شاید اکثر مردم دوسیران از این موضوع اطلاع نداشته اند که این هنرمند عزیز اهل دوسیران بوده. روحش شاد و یادش گرامی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا