اخبار ویژهحوادث و انتظامیکسب و کارکوه‌چنار

کسبه مال‌سوخته کوه‌چنار را دریابید

در پی وقوع حادثه آتش‌سوزی در پاساژ آریا شهر قائمیه مرکز شهرستان کوه‌چنار، همه دسترنج کسبه این بازار طعمه حریق شد که برای جبران آن به همکاری همه جانبه نیاز است.

مجتمع تجاری آریا منصوری قائمیه در حالی در کمتر از چند ساعت به طور کامل در آتش سوخت که کاسبان این مجتمع که یک سوم بازار قائمیه به شمار می‌رفت چشم انتظار برکت فروش شب عید و ماه مبارک رمضان بودند ولی همه آرزوهایشان سوخت.

این حادثه باعث شده تا مالکان و کسبه با خسارت جدی روبرو شوند و همه سرمایه و حاصل دست‌رنج کسبه و بازاریانی که در این بازارچه مشغول بودند طعمه حریق شود و حالا نه مال و اموالی دارند و نه کسب و کاری.

صاحبان این غرفه‌ها اغلب افرادی هستند که تنها راه امرار معاش آنها از این طریق بوده است و در شرایط اقتصادی کنونی این خسارت و حادثه ناگوار برای زندگی آنها بسیار گران تمام شده‌است.

آتش سوزی مجتمع تجاری آریا در قائمیه

خانم پورقیومی یکی از کاسبانی است که پس از ۸ سال زحمت شبانه روزی و گذراندن دوران سخت و کم فروش کرونا تازه به سوددهی رسیده بود و دقیقا ۱ روز بعد از چیدمان نیازمندی‌های نوروز در یک اتفاق غیر منتظره همه دارائی‌اش در آتش سوخت.

دار و نداری که در آتش سوخت

وی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: تمام زحمات چند ساله ما در این آتش سوخت و دقیق نمی‌دانیم از چه کسی مطالبه کنیم و چه کسی جوابگوی ما و دست‌های خالی‌مان است.

این مغازه دار که در پاساژ آریا مستاجر بود گفت: اکثر مغازه داران خانم بودند و مستاجر، همه امیدوار به فروش شب عید بودیم.

آتش سوزی مجتمع تجاری آریا در قائمیه

پورقیومی افزود: ما بارها برای بیمه مغازه‌ها اقدام کردیم ولی سازمان بیمه قبول نکرد و دلیلشان هم بیمه نبودن ساختمان نا ایمنی بود که سقفش با پلیت و پشم شیشه سقف کاذب زده شده بود.

وی در مورد سابقه این اتفاق گفت: کنتورهای برق مغازه‌ها مشترک بود و چندین بار شاهد اتصالی برق و سوختن کولر و دیگر لوازم برقی در مغازه‌ها بودیم و هر بار هم اعتراض کردیم گفتند می‌توانید از اینجا بروید.

دلیل آتش‌سوزی مشخص و اعلام شود

ساسانی یکی دیگر از کاسبانی است که مشکل برق ساختمان را تایید کرد و گفت: کل مجتمع از یک کنتور برق می‌گرفت و بار الکتریکی زیادی روی کنتور بود ولی در مجموع دلایل زیادی در این آتش‌سوزی دخیل بود.

وی افزود: به غیر از سرمایه و دکور که بیش از یک میلیارد بود ۴۰۰ میلیون چک داده‌ام و آقای کریمی همسایه ما که لوازم خانگی داشت بیش از ۸ میلیارد زیان دید.

ساسانی در ادامه بیان داشت: کل زندگی ما سوخت و اکثر همسایه‌ها که چشم به راه فروش خوب شب عید بودند بدهکار شدند و از امروز سررسید چک‌ها رسیده و علاوه مال اعتبار و آبروی همه در خطر است.

وی ادامه داد: مسؤولان پیگیر هستند حتی اگر مقصر هم پیدا شود جبران خسارت نمی‌شود مگر اینکه دولت از مال‌سوخته‌ها حمایت کند.

این کاسب پاساژ آریا گفت: ما در هر حال شاکریم و هم‌اینکه آتش‌سوزی ضرر جانی نداشت جای شکر دارد ولی زندگی خیلی از همکاران خاکستر شد و الان هم با دستفروشی و دوره گردی مشکل بازاریان حل نمی‌شود و خستگی ما و ترس از دست دادن اعتبارمان در بازار و حل این مشکل، نیازمند توجه ویژه مسؤولان است.

آتش سوزی مجتمع تجاری آریا در قائمیه

فرماندار کوه‌چنار نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: جلسات متعددی در استان و شهرستان برگزار شده و با پیگیری استاندار فارس توانسته‌ایم به نتایجی برسیم که امیدوارم راهگشا باشد.

وام کم‌بهره به مغازه‌داران پرداخت می‌شود

هاشمی افزود: در حال حاضر با بنیاد علوی رایزنی شده و بر اساس توافقات بخشی از مشکلات مال‌سوختگان این حادثه در قالب وام کم‌بهره پرداخت می‌شود و بخشی از مبلغ نیز سال آینده به آنها پرداخت می‌شود.

فرماندار کوه‌چنار ضمن ابراز همدردی با کاسبان زیان‌دیده بیان داشت: ما پیگیر موضوع هستیم و تا جایی که ممکن باشد برای حل این مشکل تلاش می‌کنیم.

هاشمی از اسکان ۱۰ نفر از کاسبان در پاساژ کویتی‌ها با کمک مالکان این پاساژ خبر داد و گفت: در تلاشیم کسبه آسیب دیده غرفه‌های فروش را در مکان‌های مختلف برپا کنند تا بخشی از خسارات جبران شود.

آتش سوزی مجتمع تجاری آریا در قائمیه

مولایی دادستان کوه‌چنار نیز در این باره به فارس گفت: پرونده قضایی تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

وی افزود: تا اعلام نتایج بررسی کارشناسان باید منتظر بمانیم و قطعا در صورت مقصر شناخته شدن شخص یا مجموعه خاصی، اقدام قضایی لازم صورت می‌گیرد و اجازه پایمال شدن هیچ حقی از کاسبان این مجتمع را نمی‌دهیم.

دادستان کوه‌چنار از ادامه بررسی‌ها تا پایان هفته خبر داد و گفت: ان‌شاءالله پس از حصول نظر کارشناسان نشست رسانه‌ای در این باره برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ حادثه آتش سوزی در پاساژ آریا شهر قائمیه مرکز شهرستان کوه‌چنار صبح پنج‌شنبه رخ داد. حادثه‌ای بسیار تلخ برای مردم کوه‌چنار و دیگر نقاط استان و هرچند این آتش‌سوزی پس از ساعت‌ها تلاش مهار شد و هیچ تلفات جانی نداشت ولی خسارت سنگین مالی به کسانی که در این پاساژ شاغل بودند وارد کرد.

حالا وقت آن است که مسؤولان با هر روشی به یاری کسبه و بازاریان بشتابند و مردم نیز دست آنها را بگیرند تا هرچه سریع‌تر بتوانند کسب و کار خود را راه بیاندازند.

منبع: فارس

بیشتر بخوانید: تصاویر و جزئیات آتش سوزی مجتمع تجاری آریا در قائمیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا