اجتماعیبخش هافرهنگیکازرون

همایش بزرگداشت روز ‘امور تربیتی و تربیت اسلامی در قائمیه برگزار شد

همایش بزرگداشت روز ‘امور تربیتی و تربیت اسلامی’ با حضور مربیان و معاونان پرورشی و مشاوران مدارس  و مربیان بهداشت و مدیران منطقه در سالن اجتماعات شهید رحمن میرزایی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره  آموزش و پرورش قائمیه همایش بزرگداشت روز ‘امور تربیتی و تربیت اسلامی’ با حضور مربیان و معاونان پرورشی و مشاوران مدارس  و مربیان بهداشت و مدیران منطقه در سالن اجتماعات شهید رحمن میرزایی برگزار شد .

رئیس اداره  آموزش و پرورش قائمیه  در این مراسم هشتم اسفند را نماد تجلیل و تقدیر از تلاش های دست اندرکاران امور تربیتی در مدارس عنوان کرد و گفت: تاسیس نهاد امور تربیتی از سوی شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش نشان از اهمیت و جایگاه تربیت دارد.

سید قاسم تقوی با توجه به سخن امام خمینی (ره) که می فرمایند تربیت کنید مهم تربیت است علم به تنهایی فایده ای ندارد گفت:  درسند تحول بنیادین  که به  عنوان سند بالا دستی و میثاق ملی در آموزش و پرورش مطرح است تربیت دانش آموز مومن و خدای جو را به عنوان محور اصلی فعالیت تعلیم و تربیت تبیین کرده است ویک  رویکرد تربیتی است . فلسفه تشکیل نهاد مقدس امور تربیتی بر این اساس بوده که بتوانیم ظرفیتهایی که در آموزش و پرورش وجود دارد بشناسیم و  افرادی راتربیت کنیم که برای جامعه اهمیت داشته باشد وبتوانیم  از تمام ظرفیتها استفاده کنیم .

ایشان به ماموریت مهم حوزه پرورشی پرداخت و گفت:  مهمترین ماموریت مربیان این است که بتوانند دانش آموزان مستعد دینی ، قرآنی ، علمی و اعتقادی راشناسایی کنند .آن چیزی که امروز در آموزش و پرورش به آن کم توجهی می شود شناسایی دانش آموزان مستعد است .

تقوی با توجه به آسیبهای موجود در جامعه گفت: امروز حجمه های فرهنگی زیاد ی دانش اموزان و نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کند است. امروز  تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی زیاد در ایران زیاد شده است  دنبال  بی هویت کردن اعتقادات  دینی و امذهبی و ملی  ما هستند  ،باید تلاش کنیم تا این تهدیدات را کم رنگ کنیم باید تلاش کنیم مهارتهای اجتماعی و زندگی مثل دروغ نگفتن، صداقت،  تعهد، مسئولیت پذیری ، احترام به حقوق دیگران رابه دانش آموزان   آموزش دهیم .

رئیس اداره آموزش و پرورش قائمیه با توجه به اهمیت مسئولیت در جامعه گفت: چرا امروز افرادی در مسئولیتهاو جایگاهایی  هستند و سخنانی می گویند  که با قانون وکشورما منافات دارد . بعضی مواقع  دلیل تراشی و فرفکنی جزکار ما شده، کارشکنی می کنیم و به نظرات  و خواسته های مردم اهمیت نمی دهیم . اینها بخشی از مسئولیتهای ماست که خوب انجام وظیفه نکرده ایم .مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد ناشی از کم کاری ماست که خوب آموزش نداده ایم . بعضی ها از تریبون رسمی حرفهایی می زنند که یک طرح کاملا قانونی که مطالبه عمومی مردم است به طرح شوم و غیر قانونی تعبیر می کنند  که این بی توجهی به مردم است  اگر یک پزشک یا معلم یا پاک بان  را آموزش و تحویل جامعه می دهیم باید انسانهای کامل و جامعی باشند. سعی کنیم قصورات و کم کاریهای خود در مدارس را به دیگران نسبت ندهیم .

ایشان در پایان توصیه هایی رابه مدیران و مربیان پرورشی و تربیت بدنی داشتند و بیان نمودند که : انسانی که تربیت می کنیم  داردای دوبعد جسم وروح است. امروز در خانواده ها به نیازهای جسمی رو روحی   بیشتر اهمیت داده می شود تا روح انسانها .اگر  می خواهیم انسانهای موفقی داشته باشیم و در جامعه دچار انحراف نشوند این است که دانش و اطلاعات لازم راداشته باشیم  تا بتوانیم ارائه راهکاردهیم. خوب صحبت می کنیم ،حرف می زنیم، شعار می دهیم اما در عمل بعنوان یک الگوی عملی خوب رفتار نمی کنیم  . رفتارو کفتار ها با هم متفاوت است .  توصیه من این است که نیازهای عاطفی دانش آموزان رادرک کنید. با دانش آموزان دوست باشید وبا آنها  ارتباط صمیمی داشته باشید. طوری عمل کنید  که دانش آموزان حرفهای خود رابه شما بزنند. دانش آموزان دو مشاوربسیار  خوب و مهمی دارند یکی خانواده و دیگری معلمان که باید حرف دانش آموز را گوش کنیم تا ارائه راه حل داشته باشیم  . توصیه دیکر این است که  دانش آموزان راباور کنید .خودباوری دانش آموزان می تواند موجب توسعه  همه جانبه و ماندگار شود . از  ظرفیت  ها و توانایی دانش آموزان استفاده کنید  مسئولیت بدهید  توانایی های زیادی در دانش آموزان وجود دارد  اعتماد به نفس قوی دارند به آنها ارزش بدهید تا رشد کنند و در آینده نقش خود را خوب ایفا کنند . باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنیم که فردی مفید و تاثیر گذار در جامعه باشند چراکه آینده سازان کشور این قشر هستند.

امام جمعه بخش چنارشاهیجان در این همایش ضمن تقدیر از زحمات مربیان تربیتی گفت: مدل تربیتی قرآن این است که مارادستور به علم و تربیت می دهد و تربیت را بر علم مقدم می دارد . چه بسا دانش مندانی هستند که تزکیه و تربیت ندارند و لی علمشان بلای خود و جامعه هستند .  خداوند تزکیهرا بر تعلیم مقدم می داند  چون انسانی که در مسیر توحید و خدا قرار گرفت قطعا دنبال علم و دانش قوی می رود .

حجه الاسلام انصاری  در خصوص رسالت  مدیران ومربیان تربیتی گفت:  رسالت شما مربیان ،رسالت پیغمبر است . شغل معلمی و مربی، تربیت انسان و خلیفه الله است  . انسانی که برترین موجود و گل سرسبد عالم است توسط شما ها تربیت می شودشما  با روح انسان سرو کاردارید .خداوند به شما توفیق داده و عنایت کرده تا به رشد معنوی دانش آموزان بپردازید . مقام و منزلت شما آنقدر زیاد است که شمارادر مسیر تربیت انسان قرار داده است ..

امام جمعه بخش چنارشاهیجان گفت: ظرفیت دانش آموزان ظرفیت بالایی است . مربیان عزیز از این ظرفیتهااستفاده کنند ودست این دانش آموزان رابه دست خدا بگذاریم .

امام جمعه با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دو بال جدا نشدنی آموزش و پرورش هستند که بعد تربیتی آن پررنگ تر است خاطر نشان کرد: تربیت اسلامی در تمام عرصه های تعلم و تربیت ما وجود دارد و هر نظر و نگاه ما به تربیت باید نگاه تربیت اسلامی باشد هماهنگونه که فرهنگ جامعه ی ما فرهنگ دینی و اسلامی است.

در این همایش با اجرای برنامه های شاد فرهنگی سرود موسیقی  و تئاتر دانش اموزی از همکاران پذیرایی شد . وبه رسم یادبود به مناسبت هشتم اسفند ماه روز امور تربیتی  هدایایی از طرف معاونت پرورشی و تربیت بدنی اداره برای مربیان و مدیران در نظر گرفته شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا