اخبار ویژهبخش هاکازرونگردشگریمحیط زیستورزشی

معرفی دریاچه غار کله کفتری چنارشاهیجان در استان فارس+عکس

به گزارش چنارنیوز، دریاچه زیبای غار کله کفتری (سیبکی) قائمیه دریاچه ای است که در فصول بارش و نیمی از سال آب دارد که شواهد نشان میدهد با توجه به کاهش سطح ایستابی آب در غار و خطوط بجا مانده از آب با توجه به عدم بارندگی های اخیر در دو دهه گذشته سطح آب این دریاچه به کلی رکود کرده و خطوط بیانگر آن است که در گذشته نزدیک که شاهد بارندگی های زیاد در تمام فصول سال بودیم عمق دریاچه غار به بیش از ۵ متر هم میرسیده که این مهم در سقف دیواره های مخزن آب غار به وضوح مشاهده میشود.

بخش غارنوردی هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس بر اساس گزارشات واصله و به دنبال تشکیل یک تیم تخصصی جستجو به همکاری تیم کوهستان جمعیت هلال احمر استان فارس در تاریخ ۱۱/۵/۹۲ موفق به کشف غاری بزرگ و زیبا در استان فارس گردید این غار که در محدوده شهرقائمیه قرار دارد با طولی نزدیک به ۸۰۰ متر و عمق ۸۰ متر به لحاظ فنی دومین غار عمودی استان پس از غار انگره مینو می باشد.

تیم غارنوردی این هیات طی یک برنامه یکروزه بسیار سنگین و با فعالیت ۷ ساعته درون این غار که با توجه به نام محلی، «کله کفتری» نام گذاری گردید اقدام به شناسایی، اکتشاف و رول کوبی چاه های درون غار نمودند.

اسامی تیم اکتشاف غار «کله کفتری» قائمیه به شرح زیر می باشد:
۱- محمد کریمی سرپرست
۲- حمید اخگر مسئول فنی
۳- امیر حسین نوری بد
۴- سعید زندیان
۵- مهدی غفوریان
۶- علی اصغر زارعی
۷- میثم آقایی
۸- فرجام بشیری گشتاسب

تاریخچه اولین اکتشاف:
اولین پیمایش این غار در تاریخ ۱۳۹۲/۴/۱۴ توسط تیمی از جوانان و بسیجیان بومی منطقه به سرپرستی فیروز رفیعی و همراهی میثم آقایی( از غارنوردان فعال کشور در عرصه اکتشافات و نقشه برداری غار و مباحث علمی و پژوهشی غارنوردی و غارشناسی عضو رسمی انجمن غار و غارشناسی ایرانیان کشور با شماره عضویت ۲۳۶)صورت گرفته است.

اسامی اعضای تیم اولین پیمایش غار سیبکی به شرح ذیل ارائه میگردد:
۱- میثم آقائی سرپرست تیم اکتشاف
۲- فیروز رفیعی سرپرست اجرای برنامه
۳- فرجام بشیری گشتاسب
۴- رسول هوشنگی
۵- رمضان هوشنگی
۶- حسن آقایی
۷- امین بشیری گشتاسب
۸- سجاد جعفری
۹- سعید امینی
و دو نفر دیگر که متاسفانه از ذکر نام آنها بی اطلاع میباشیم.

این غار در تاریخ های ۲۱ تیر ماه و ۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۲ در دو برنامه سنگین و مستمر توسط میثم آقایی و فرجام بشیری گشتاسب مورد اکتشاف و کاوش کامل قرار گرفته است که پس از آن اطلاعات اولیه این غار زیبا به هیئت کوهنوردی استان ارائه و گزارش گردیده است.
با توجه به بررسی های دیگر نام این غار زیبا بعدها در برنامه ای با هدف نقشه برداری غار به نام غار سیبکی معرفی گردیده است.

با تشکر میثم آقائی کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا