زنان و جوانانکمیته امداد

زنان سرپرست خانوار کوه‌چناری / از سکانداری زندگی تا کارآفرینی با حمایت کمیته امداد

به گزارش چنارنیوز، بانوان سرپرست خانوار شهرستان کوه‌چنار که از جمله افرادی هستند که بنا به علل مختلف بار مسوولیت زندگی بر دوش آنان افتاده اما در این حال تعدادی از آنان در سایه سختکوشی و حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن دستیابی به خودکفایی اکنون به عنوان کارآفرین درجامعه مطرح هستند.

عوامل زیادی می توانند در تقویت خودکفایی و کمک به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نقش داشته باشند که یکی از آن ها پشتیبانی نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) است؛ این امر موجب شده تا این زنان با تکیه بر توانمندی خود به زندگی ادامه دهند .

ایجاد اشتغال و خودکفایی اقتصادی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی مددجویان است و در زمان حاضر بیش از دوهزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کوه‌چنار هستند که این نهاد انقلابی با ارائه تسهیلات و خدمات آموزشی و مهارتی برای خودکفایی اقتصادی این افراد، فعالیت منسجمی را آغاز کرده است.

چرخ های خیاطی ، گل های مصنوعی وتولید عرقیات گیاهی منبع درآمد بانوانی هستند که بدون شریک زندگی بار مسوولیت فرزندان را بر روی دوش دارند.

اما از آنجایی که توجه به سلامت و تامین نیازهای همه افراد جامعه به ویژه افرادی که در تنگنای اقتصادی و فرهنگی هستند از سیاست های رفاهی و تامین اجتماعی در کشور به شمار می رود؛ نهادحمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) به صورت جدی دراین زمینه ورود پیدا کرد بطوریکه در سال گذشته ۱۳۵زن سرپرست خانوار کوه‌چناری به خودکفایی اقتصادی رسیدند و این روند با جدیت ادامه دارد.

در این حال آنچه مهم است چگونگی خودکفا شدن و حتی گرفتن دست دیگر نیازمندان است که به همین منظور یکی از بانوان سرپرست خانوار کوه‌چناری که ضمن خودکفایی به کارآفرین تبدیل شده است ،گفت: وقتی همسرم من و سه فرزندم را ترک کرد دچار مشکلات اقتصادی بسیاری شدم ؛ بنابراین به سراغ نهاد حمایتی کمیته امداد آمدم و با دریافت و ام برای خرید چرخ خیاطی کلید کار را زدم.

این بانو که خود را خدیجه معرفی کرد افزود: با وام های اعطایی کمیته امداد توانستم یک کارگاه خیاطی دایر کنم که سه فرد دیگر را نیز درآن مشغول به کار شدند.

حسنی بانوی دیگر سرپرست خانوار که از ۱۰ سال پیش با فوت همسر ، سرپرستی سه فرزند را برعهده دارد، گفت : پس از مرگ همسرم بار تمام زندگی با شرایط بد مالی به دوش من افتاد.

وی اضافه کرد: با دریافت وام های کمیته امداد ، مغازه لباس فروشی باز کردم و پس از ۲سال این مغازه توسعه پیدا کرد.

حمایت کمیته امداد شهرستان کوه‌چنار از چهار هزار خانوار

مدیرکمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کوه‌چنار گفت: این نهاد از همان ابتدای زمان تاسیس ساختاری ساده و به دور از تشریفات اداری داشت و در مسیر هدف متعالی خود که خدمت رسانی به محرومان بود، حرکت کرد و اینک پس از سال ها، دامنه خدمت رسانی خود را گسترده‌تر کرده و حتی در دورافتاده ترین روستاها آنان که برای قصه نیازمندی و تنگدستی خود به جایی امید ندارند، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای آنها نامی آشنا است.

فرج احمدی افزود: در شهرستان کوه‌چنار بیش از ۱۱ هزار نفر در قالب چهار هزار خانوار زیر پوشش پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند؛اشتغال، مسکن، طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی با هدف خودکفایی نیازمندان از مولفه‌های توانمندسازی افراد تحت پوشش است که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب طرح و برنامه های مختلفی اجرا می شود.

وی یادآورشد: در برنامه ششم توسعه حوزه اشتغال شهرستان کوه‌چنار توانسته است فرصت شغلی پایدار ایجاد نماید و تنها در سال گذشته ۸۰ مددجوی تحت پوشش به خودکفایی رسیده اند. همچنین حوزه اشتغال شهرستان کوه‌چنار در برنامه ششم توسعه در عرصه های مشاغل خانگی ، خرد و زودبازده ۳۷۵ نفر طرح ایجاد کرده و با توجه به بخشنامه اعلام خودکفایی مددجویان از مسیر اشتغال ، در صورت رسیدن درآمد به حداقل حقوق کار به تدریج از تحت پوشش خارج شده و در ادامه نیز خارج خواهند شد.

احمدی گفت: اشتغالزایی و مهارت افزایی جهت خودکفایی در راس خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) است، خودکفایی عالی ترین هدف این نهاد حمایتی است و برای رسیدن به این هدف در کمیته امداد به هر فردی براساس علایق و توانمندی که دارد، آموزش های لازم به صورت رایگان ارائه و تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی ادامه داد: تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت پوشش در زمینه‌های، قالیبافی، دامداری سبک و سنگین، کشت گیاهان دارویی، آرایشگری، تعمیرات ، خدمات رایانه و طرح های خدماتی دیگر بوده است بطوریکه حمایت‌های جانبی از جمله مشاوره شغلی رایگان، آموزش های فنی و حرفه‌ای، تامین مواد اولیه و بازاریابی به منظور پایداری مشاغل به مجریان این طرح ها ارائه می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کوه‌چنار تاکید کرد: هدف مهم کمیته امداد توانمندسازی نیازمندان و مددجویان تحت پوشش از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم کردن بسترهای درآمدزایی است در همین راستا تلاش می شود زمینه توانمندسازی و استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف مهیا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا