کازرونکوهمره

کشف غار عمیقی در محور در حال احداث قائمیه دشت ارژن

به گزارش چنارنیوزطی گزارشات قبلی به هیات مدیره غار فارس در خصوص کشف چاه غاری جدید در محور قائمیه دشت ارژن درابوالحیات و اعلام آمادگی اعضای انجمن برای اکتشاف، اولین اکتشاف و پیمایش غار توسط میثم آقایی به همراه چند تن از غارنوردان در مورخ ۱۴ مرداد ماه سال ۱۳۹۵ صورت پذیرفت و پس از برسی و برآورد اولیه غار و حجم فضا و عمق زیاد غار و اعلام گزارش به هیئت مدیره غار استان فارس، در پی آن پیرو جلسه ای این هیات مدیره در مورخه ۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۹۵ با هماهنگی هیات کوهنوردی و سازمان محیط زیست فارس به همراه تنی چند از غارنوردان فارس و اصفهان برنامه غارنوردی با هدف اکتشاف، زمین شنای، نقشه برداری غار مورد نظر و جستجوی سطحی و میدانی در محدوده غار تازه اکتشاف شده در بخش چنارشاهیجان منطقه تنگ ابوالحیات در تاریخ ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۹۵ با حضور ۱۸ شرکت کننده از غارنوردان فعال به سرپرستی میثم آقایی برگزار گردید. چاه غار کشف شده در یک کارگاه راهسازی تحت مدیریت قرارگاه خاتم انبیاء پس از حفاری و خاکبرداری مسیر، وسط جاده در فاصله ۵۰ متری تونل در حال احداث دهانه آن نمایان شده بود که ضمن اکتشاف و ایمن سازی مسیر پیمایش و دهانه غار، مورد نقشه برداری کامل و بررسی های زمین شناسی قرار گرفت که نتیجه کار به شرح زیر به نقل از میثم آقایی اعلام میگردد.

 

از نظر تعیین نوع غار جدید میباشد و چاه غار مذکور از نظر تقسیم بندی غارها جزء غارهای طبیعی و آهکی میباشد و از نظر ساختار فیزیکی (مورفولوژی) و شکل هندسی کاملا عمودی بوده که تحت عوامل طبیعی تکتونیکی، رانش زمین، ساختاری گسلی و انحلال آب در روند زایش غار دخیل بوده که مرکب و کارستیک میباشد.

 با توجه به شرایط خاص برنامه و تعداد زیاد داوطلبین برنامه در سه قسمت اکتشاف، نقشه برداری و جستجوی سطحی و میدانی برگزار شد. همچنین وسعت حدود ده کیلومتر مربع از منطقه اطراف دهانه در یک برنامه جستجوی میدانی کاوش گردید. درباره نام غار باتوجه به مکان غار در منطقه ابوالحیات با مشورت اعضا به نام “غار ابوالحیات” نامگذاری گردید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر گزارش کامل و جامع همراه نقشه و مستندات زمین شناسی غار و منطقه اطراف آن توسط دکتر قادری مسئول کارگران غارنوردی و غارشناسی هیات استان پس از تحقیقات تکمیلی جهت ارائه علاقمندان ارائه خواهد گردید. 

 

اسامی شرکت کنندگان در این برنامه با توجه به تعداد افراد شرکت کننده و تیم بندی به شرح زیر معرفی میگردند:

 

الف ) اسامی اعضای تیم اکتشاف داخلی و طناب ریزی:

۱- میثم آقائی سرپرست برنامه

۲- محمد کریمی مسئول فنی

۳- محمد کیانی

۴- محمد حسن زارع پور

۵- سعید عارفی

 

ب)اسامی اعضای تیم نقشه برداری:

۱- سعادت لطفی زاده( سرپرست تیم نقشه برداری)

۲- سعید بستان دوست

۳- امیر حسین نوری بد

۴- الهام شنیتی

۵- فرنوش خسروانیان

۶- پرویز دانشمندی

۷- لیلا کریمی

 

ج) اسامی اعضای تیم اکتشاف سطحی و زمین شناسی:

۱- قاسم قادری( سرپرست تیم زمین شناسی)

۲- نظام کریمی

۳- فاطیما مختاری

۴- علی حسینی

۵- جمشید رحیمی

۶- بهروز محمدی

 

د) اسامی اعضای تیم تدارکات و پشتیبانی قرارگاه خاتم انبیاء:

۱- مهندس ابوالحسن نوروزی

۲- مهندس مهران نوروزی

۳- مهندس قدرت الله مهرابی

 

تعداد اعضای شرکت کننده با احتساب تیم پشتیبانی و تدارکات در این برنامه ۲۱ نفر بوده است.

تهیه و تنظیم گزارش: میثم آقائی

 

 

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا