اجتماعیسیاسیمقالات

حسین خان احمدی قراچه چه کسی بود؟

به گزارش چنارنیوز، مرحوم حسین خان احمدی قراچه در سال ۱۳۰۷ در تیره مال‌احمدی از طایفه قراچه به دنیا آمد‌. دوران کودکی ایشان مانند دیگر هم طوایف خود همراه با زندگی ایلیاتی که مبتنی بر کوچ عشایر و در برهه ای هم که مقارن با روی کار آمدن رضا شاه و سیاست تخته قاپو ایلات و عشایر بود سپری شد.

پس از گذراندن دوران نوجوانی و جوانی به دلیل لیاقت و شایستگی و شهامتی که داشت از طرف کلانتران طایفه قراچه در سال ۱۳۳۰ به کدخدایی یکی از تیره های بزرگ و پرجمعیت طایفه قراچه به نام تیره “مال‌احمدی” منصوب گردید و تا زمان استمرار سیستم ایلخانی و سازمان اجتماعی ایلات و عشایر و حتی در زمان انتصاب افسران انتظامات و طوایف مرحوم حسین خان همواره کدخدایی تیره مال‌احمدی بود.

وی تمام رتق‌وفتق و امورا امورات خاندان خود در تیره مال‌احمدی را برعهده داشت و در تمام مباحث سیاسی اجتماعی و درگیری های درون تیرهای و طایفه ای را با درایت و تدبیر حل و فصل و درگیری های تیره مال‌احمدی با سایر طوایف و حتی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی را پیگیری و احقاق حق می نمودند که مکاتبات این مرحوم با ایلخانان قشقایی و حضرات آیات آیت الله محلاتی و آیت الله ربانی شیرازی که به ترتیب حاکم شرق و نماینده امام در فارس بودن موید این ادعا می باشد.

سرانجام پس از عمری خدمت به خلق و دفاع از حقوق افراد تیره و طایفه پس از از سپری نمودن یک دوره بیماری در تاریخ ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش جاودان باد

یادداشت: علی دشتستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا